Tags

, ,

Zucht... hoe schrijf ik het op?

Zucht… hoe schrijf ik het op?

“Ik weet best wat ik wil zeggen, maar hoe krijg ik dat goed op papier?” Dit is het probleem van veel zelfstandige ondernemers. Je gedachten en enthousiasme op papier overbrengen is voor veel mensen een ware crime. Zeker voor ondernemers in dienstverlenende beroepen: zij hebben tenslotte geen product dat ze kunnen laten zien en zijn voor het werven van klanten voor een groot deel afhankelijk van hoe zij zich op hun website, in mailings en folders presenteren. Een pakkende tekst begint met een goede basis. In dit artikel vertel ik je vijf geheimen die je helpen om je klanten te boeien met je teksten én ze tot actie te laten overgaan!

Vrouwen of pubers
Wie is je klant eigenlijk? Voordat je begint met schrijven, moet je een duidelijk beeld hebben van wie je klant is. Richt je je op werkende vrouwen tussen de 30 en de 40 die voor het eerst moeder worden? Wil je juist de aandacht van 17-jarige jongens die toe zijn aan een nieuw mobieltje? Als je doelgroep te vaag of te breed is, is het onmogelijk om een pakkende tekst te schrijven. Een doelgroep als ‘mensen die kinderen hebben’ is echt te algemeen.

Wat is het probleem?
Waarom is jouw dienst interessant voor je klant? Dat kun je alleen vertellen als je weet wat jouw klant wil. Zorg er dus voor dat je het probleem kent dat opgelost moet worden. Je weet wie je doelgroep is. Laten we zeggen ‘ouders met kinderen die net naar de kleuterschool gaan’. Je kunt je voorstellen dat deze mensen meerdere problemen tegelijkertijd kunnen ervaren, zoals ‘wie brengt Pietje naar school en wie haalt hem weer op’ of ‘wat doen we als Pietje ziek wordt op school en we allebei aan het werk zijn’. Kies één van de problemen van je doelgroep uit en vertel wat jouw oplossing daarvoor is. Hoe specifieker, hoe beter!

Verleid je lezer
Dan komen we nu eindelijk aan het echte schrijven toe! Je hebt je voorwerk gedaan en zit nu met je vingers op je toetsenbord, laat de woorden maar komen! Hoe cliché het ook klinkt, een goed begin is het halve werk. Verleid je lezers om aan de tekst te beginnen. Hoe doe je dat? Zorg ervoor dat je lezer direct in de eerste alinea weet waar je tekst over gaat en welk probleem je oplost. Als je lezer de eerste alinea heeft gelezen, moet je hem verleiden om naar de volgende alinea te gaan, en naar de volgende, en naar de volgende… Zorg ervoor dat hij de tekst ingezogen wordt!

Wees aantrekkelijk
Een tekst bestaat niet alleen uit woorden. Je hebt ook te maken met vormgeving, beeldmateriaal en de opmaak. Het oog wil tenslotte ook wat! En wat dacht je van spelling? Als ik een tekst lees met taalfouten, heb ik vreemd genoeg opeens een stuk minder vertrouwen in de dienst die deze persoon levert. Zou ‘ie daar ook zo slordig mee zijn, vraag ik me dan af. Ook voor een tekst zonder fouten geldt dat ‘ie leesbaar moet zijn. Een prettig leesbare tekst is aantrekkelijk en zorgt ervoor dat mensen blijven lezen. 

Tijd voor actie
Je klant is enthousiast over de dienst die je aanbiedt en wat nu? Maak hier gebruik van door aan het einde van je tekst altijd aan te geven welke actie je klant moet ondernemen om zijn probleem op te lossen. Jou bellen bijvoorbeeld! Als je dit niet doet, laat je de klant achter met een onbevredigd gevoel en je loopt zelf opdrachten mis.

www.lelixxor.nl

Advertisements