Tags

,

Foursquare, Repudo, Google+, Facebook, Linkedin, Ekudos, Twitter, YouTube, bloggen… Ik noem maar even wat. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waar je informatie kunt delen met anderen. Dat is leuk en nuttig, maar het is niet de bedoeling dat je er overspannen van wordt! In dit artikel vind je zes tips die je op weg helpen met social media.

Rustig aan beginnen
Zit je nog niet tot over je oren in de social media, dan is het handig om rustig aan te beginnen. Wat spreekt je het meest aan? Hou je van schrijven of ben je juist filmfanaat? Kies een medium dat bij je past. Een beetje uitproberen, spelen, experimenteren. En blijven lachen, want het is leuk!

Geduld
Geduld is een schone zaak en dat geldt al helemaal voor social media. Je hebt  niet binnen een maand 100 volgers, dus stel je daar op in. Je hebt doorzettingsvermogen nodig om je social media een succes te laten zijn. Blijf gewoon doorgaan, dan volgt het succes uiteindelijk echt wel.

Laat je zien
Behalve doorzettingsvermogen heb je ook discipline nodig. Laat je op regelmatige tijden online zien, bijvoorbeeld in een discussie op Linkedin, via je blog of deel je (zakelijk) leven via Twitter. Eén keer per maand is echt te weinig! In het begin kost het je tijd om een paar keer per week aanwezig te zijn op social media, maar gaandeweg integreer je het in je dagritme.

Bezint eer ge begint
Bedenk wat precies je doel is met social media. Doe je het omdat iedereen het doet of heb je een helder doel voor ogen? Onnodig te zeggen dat het laatste een stuk slimmer is dan het eerste. Een doel geeft je richtlijnen voor wat je wel en niet doet. Social media is bij uitstek geschikt om jezelf te profileren als deskundige op jouw vakgebied. Als dat jouw doel is, hoef je dus niet over de uitslag van de voetbalwedstrijd van je zoontje te twitteren: dat draagt niet bij aan wat je wilt bereiken.

Do’s en don’ts
Persoonlijk zou ik niet mijn hele privéleven met iedereen delen. Hou het vooral zakelijk, met een persoonlijke touch. Af en toe een persoonlijke noot draagt bij aan het vertrouwen dat mensen in je hebben en of ze je iets gunnen, maar doseer het! Verder is het belangrijk dat je social media niet gebruikt om je producten aan de man te brengen: het gaat tenslotte om het delen van informatie. Dus geef! En dan is het heus niet erg als je mensen af en toe wijst op wat je te bieden hebt.

Laat je niet gek maken!
Ik sluit af met de belangrijkste tip: laat je niet gek maken! Er is van alles mogelijk, maar doe het op je eigen tijd en in je eigen tempo. Er zijn genoeg mensen die je vertellen dat alles nú nú nú moet, maar ja… is niet een van de eerste dingen die je leert als je iets wilt verkopen dat je het probleem urgent moet maken?! Relativeer de urgentie en houd lekker je eigen tempo aan.

Ben je toe aan een volgende stap in het gebruik van social media? Wil je werken aan je digitale profilering? Ik help je graag verder! Stuur een e-mail naar welkom@lelixxor.nl

Advertenties