Tags

,

Als zelfrespecterend ondernemer heb je je eigen website. Punt. De meeste mensen zullen het hier mee eens zijn (hoewel ik ook mensen andere dingen heb horen zeggen). Tegenwoordig hoort het bezoeken van een website bij het oriëntatieproces, voordat je überhaupt met iemand contact opneemt.

Ok, je hebt dus een website, maar dan… Welke elementen zorgen ervoor dat je ook een góede site hebt? Ik geef je zes tips die in de meeste gevallen bruikbaar zijn.

Duidelijke contactgegevens
Hoe kunnen mensen contact met je opnemen? Zorg ervoor dat je contactgegevens op iedere pagina duidelijk te vinden zijn. Het meest prettig is als je meerdere contactmogelijkheden geeft, dus zowel een telefoonnummer als een e-mailadres. Als mensen moeten zoeken hoe ze je kunnen bereiken, werp je een enorme drempel op die de meeste mensen zeer effectief afschrikt.

Laat je kennen
Laat zien wie je bent en wie je bedrijf is. Mensen vinden het prettig om te weten met wie ze zaken doen. Dat schept vertrouwen. Zorg er dus voor dat mensen een beeld van je krijgen. Niet alleen van je bedrijf, maar ook van de persoon erachter. Heb je medewerkers in dienst, stel hen dan ook voor op je website, inclusief foto. Het is makkelijker een keuze te maken voor een bepaald bedrijf als je het gevoel hebt dat je ze kent en dat ze te vertrouwen zijn. Je website is de eerste stap, daarna moet je je natuurlijk ook gewoon in het echte leven bewijzen.

Eenvoudige menustructuur
Zorg voor een eenvoudige en logische menustructuur. De kopjes in je menu moeten duidelijk maken welke informatie er te vinden is. Een kopje als ‘informatie’ is behoorlijk nietszeggend. Wees dus concreet. Zorg ervoor dat informatie die bij elkaar hoort, bij elkaar staat. Dat klinkt als een open deur, maar ik zie nog vaak dat  dit niet het geval is.

Geen lappen tekst
De lengte van je tekst is deels afhankelijk van het product of de dienst die je aanbiedt. Als je je product kunt laten zien met foto’s, gebruik dan geen tekst. Nou ja, een kort bijschrift is natuurlijk wel handig. Een beeld zegt tenslotte meer dan 1000 woorden… Bied je een dienst aan die lastig in beeld te vangen is, gebruik dan tekst. Maak de tekst zo beknopt mogelijk en zorg ervoor dat je niet in herhaling vervalt. Laat je bezoekers niet eindeloos hoeven scrollen. De tekst moet wel prettig leesbaar zijn , dus niet staccato. Gebruik tussenkopjes als je tekst wat langer is, zodat je bezoekers koppen kunnen snellen.

Less is more
Het is geen kerstboom, het is een site. Tuig hem dus niet al te veel op, less is more! Functionaliteit moet een functie hebben en relevant zijn. Bezoekers moeten eenvoudig kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Actueel
En dan de laatste tip: zorg ervoor dat je site actueel is. In elk geval door geen verouderde teksten op je site te laten staan of foto’s van een paar jaar geleden. Wat helpt om je site er actueel uit te laten zien, is bijvoorbeeld door je Tweets op je site te tonen.

Advertisements