Tags

,

Witte tenten… je ziet ze overal staan tegenwoordig. Als ik mijn gebruikelijke hardloopronde doe, word ik halverwege begroet door een bord met ‘Occupy Amersfoort’ erop. Na verloop van tijd werd ik wel nieuwsgierig naar waar ze  precies voor staan. Gelukkig bracht de lokale krant uitkomst, nou ja.. niet helemaal.

Uit het artikel bleek dat iedereen een ander beeld had bij waarom ze daar nu in het tentenkamp aanwezig zijn. Over een globaal idee ‘er moet iets veranderen’ was iedereen het wel eens, maar de precieze uitwerking van wát er moet veranderen was blijkbaar nog niet goed doorgesproken. Occupy Amsterdam heeft last van hetzelfde fenomeen las ik later in de Elsevier. Oeps… dat doe jij als ondernemer hopelijk wel anders!

Weet wat je wilt
Weten wat je wilt. Dat is absoluut een voorwaarde om als ondernemer succes te behalen. Als je niet weet welke kant je op gaat en welk doel je nastreeft, is het lastig communiceren met je klanten. “Wat kun jij voor mij betekenen?” krijgt dan antwoorden als “Ik ben heel breed inzetbaar” en “Ik doe eigenlijk alles”. Hmmm… dat gaat ‘em niet worden.

Elevator pitch
Bedenk dus van tevoren wie je doelgroep is en hoe jij hen gaat helpen. Een elevator pitch helpt je om je boodschap voor jezelf duidelijk te krijgen. Pas dan kun je ook duidelijk naar je (potentiële) klanten communiceren. Hoe specifieker je bent, hoe beter je boodschap blijft hangen. In een goede elevator pitch vertel je in 30 seconden je naam, je bedrijfsnaam, wat je doet voor wie en wat het diegene oplevert.

Communicatie afstemmen op doelgroep
Gebruik de informatie uit je elevator pitch ook in je communicatie. Zorg ervoor dat die elementen terugkomen in al je communicatiemiddelen. Wees dus duidelijk op je website of in je folder wie je doelgroep is. Op die manier kunnen mensen zich aangesproken voelen. Stem de communicatiemiddelen die je inzet af op jouw doelgroep. Ga dus niet twitteren als je doelgroep vooral offline te vinden is.

Vertrouwen
De basis van je communicatie leg je door na te denken over wat je wilt en wie je wilt bereiken met jouw product of dienst. Daarna zorg je ervoor dat de communicatiemiddelen die je inzet passen bij jouw doelgroep en dat ze uitstralen wie jij bent en waar je bedrijf voor staat. Alles is dus op elkaar afgestemd. Hoe sterker jij overkomt in je communicatie-uitingen, hoe meer vertrouwen potentiële klanten in je hebben. En je weet… alle opdrachten beginnen bij vertrouwen! Vertrouwen dat jij de beste partij bent om mee in zee te gaan.

Advertenties