Tags

, , , ,

Linkedin is niet ingewikkeld. De meeste mensen kunnen prima zonder hulp een profiel aanmaken. Als je je aanwezigheid op Linkedin echter wilt optimaliseren, heb je meer nodig. In dit artikel geef ik je vijf tips om hiermee aan de slag te gaan.

Linkedin profiel
Hoe ziet jouw Linkedin profiel er uit? Is het volledig gevuld of heb je alleen je naam en je huidige werk(gever) ingevuld? Hoe completer je profiel gevuld is, hoe beter natuurlijk. Wat het belangrijkste is, is je headline. Dat zien mensen op het moment dat je ergens op reageert of opduikt in een zoekresultaat. Zorg voor een goede, zakelijke foto (geen vakantiefoto, je zit tenslotte niet op Facebook). Normaal gesproken wordt wat je hebt ingevuld bij je huidige baan automatisch overgenomen in je headline, maar je kunt dit aanpassen in een omschrijving van wat je doet. ‘Ik adviseer ondernemingsraden over de communicatie met hun achterban’ zegt meer dan alleen communicatieadviseur.

Hoe werkt Linkedin?
Met een profiel alleen ben je er niet. Je kunt natuurlijk wachten tot je klanten per ongeluk op jouw profiel stuiten, maar je kunt ook het heft in eigen hand nemen. Hoe werkt Linkedin? Het mooie van Linkedin zijn niet de mensen met wie je direct gelinkt bent, maar vooral de mensen met wie je in de tweede graad verbonden bent. Daar zitten nieuwe kansen! Bedenk wat je nodig hebt en zoek vervolgens in je netwerk hoe je daar kunt komen. Een voorbeeld: je wilt in contact komen met voorzitters van ondernemingsraden, maar je hebt die niet in je eigen netwerk. Na te zoeken kom je erachter dat twee mensen in jouw netwerk wél deze contacten hebben. Je kunt hen vragen jou te introduceren. Doordat je door een warm contact bij jouw doelgroep wordt geïntroduceerd, zijn zij eerder bereid naar je te luisteren en zelfs zaken met je te doen.

Linkedin groepen
Meld je aan bij Linkedin groepen waar jij iets kunt bijdragen vanuit jouw expertise. Je kunt daar antwoord geven op vragen of zelf een discussie starten. Zo zijn jij en jouw bedrijf beter zichtbaar dan wanneer je alleen een profiel hebt. Doordat mensen je vaak tegenkomen en lezen wat je te zeggen hebt, gaan ze je zien als een expert en ze gaan je vertrouwen. Op het moment dat ze iemand nodig hebben op jouw vakgebied is de kans groot dat ze met jou in zee gaan.

Linkedin bedrijfspagina
Als je een eigen onderneming hebt, kun je een bedrijfspagina aanmaken. Op deze pagina kun je over jouw producten en diensten vertellen, het laatste nieuws delen en vacatures plaatsen. Mensen kunnen jouw bedrijfspagina volgen en krijgen dan automatisch een update van het laatste nieuws. Een uitgelezen kans om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen!

Onderhoud je netwerk
Je kunt de mensen met wie je verbonden bent eenvoudig op de hoogte houden van wat er bij jou speelt, bijvoorbeeld door in je statusupdate aan te geven waar je mee bezig bent. Daarnaast kun je je Twitterberichten aan je Linkedin-contacten laten zien. Beperk dit tot je belangrijkste, zakelijke tweets. Als mensen al je berichten willen lezen, dan volgen ze je wel op Twitter. Omgekeerd kun jij op deze manier in de gaten houden waar jouw relaties mee bezig zijn. Dat geeft je een mooi aanknopingspunt om eens contact met ze op te nemen. Om je netwerk ‘warm’ te houden, is dat namelijk onontbeerlijk. Hoe warmer je netwerk, hoe meer je er mee kunt!

Zoek je iemand die je kan helpen met Linkedin? Ik kijk graag met je mee! Stuur een mailtje naar welkom@lelixxor.nl, dan bespreken we wat jouw wensen zijn.

Dit bericht heb ik gepubliceerd in mijn nieuwsbrief. Ook elke maand mijn gratis nieuwsbrief ontvangen? Meld je aan op http://www.lelixxor.nl/nieuwsbrief.php, rechts op de pagina.

Advertenties