Tags

, , , , ,

Mensen houden van verhalen. Een goed verhaal neemt je mee, je zit er helemaal in en je ziet het voor je. Een goed verhaal blijft hangen, in tegenstelling tot een reclameboodschap die het ene oor in en het andere oor uit gaat. Heb jij een goed verhaal als ondernemer?

Klantbeleving
Producten en diensten zijn vaak niet meer van elkaar te onderscheiden, wat is het verschil tussen de ene en de andere social media training? Wat maakt het uit of je een mp3-speler koopt van Apple of van Sony? Eigenlijk niets. Waar het om gaat is de beleving van de klant, het product of de dienst moet aansluiten bij zijn gevoelswereld.

Corporate storytelling
Apple heeft een goed verhaal te vertellen, het is tegendraads en creatief. Als je je daarmee identificeert koop je dus de duurdere iPod in plaats van een goedkopere andere mp3-speler. Op welke manier doe jij aan corporate storytelling? Wat is het (levens)verhaal van jouw bedrijf?

Authentiek verhaal
Het is belangrijk dat mensen in jouw verhaal kunnen geloven, dat het authentiek is. Past het verhaal bij jou als ondernemer? Je hebt een verhaal nodig dat mensen aanspreekt. Wat was jouw droom toen je als ondernemer begon? Wat is jouw passie voor je bedrijf en voor je klanten? Harley Davidson staat voor vrijheid, Red Bull staat voor een actieve levensstijl en prestaties leveren, Coca Cola voor positiviteit, plezier en gezelligheid. Waar sta jij voor?

Geloofwaardig verhaal
Je begint met jouw verhaal door zo kort mogelijk te beschrijven waar jij als ondernemer voor staat. Elk goed verhaal heeft een boodschap, een conflict, een held, tegenspelers en een plot (een begin, midden en einde). Hoe vul jij dat voor jezelf in? Zorg er voor dat het verhaal echt blijft, verzin niets! Het moet geloofwaardig zijn.

Laat je klanten het verhaal vertellen
Het mooiste is om je klanten voor jou te laten spreken. Neem als voorbeeld een busmaatschappij. Het verhaal van de busmaatschappij is dat de bus een prettige manier van reizen is, als alternatief voor met de auto in de file staan en dat het daarnaast andere voordelen met zich meebrengt, zoals het ontmoeten van andere mensen. Het verhaal van twee mensen die elkaar in de bus ontmoet hebben tijdens hun dagelijkse rit naar het werk en nu al een half jaar een relatie hebben, ondersteunt dit verhaal en klinkt als een modern sprookje. Mooier kun je het niet hebben als busmaatschappij!

Investeer als ondernemer in een goed verhaal, zodat je je daarmee kunt onderscheiden van alle anderen die (ongeveer) hetzelfde doen als jij!

www.lelixxor.nl

Advertisements