Tags

, , , , ,

Iedereen heeft wel eens voor de lol zijn eigen (bedrijfs)naam gegoogeld. En…. wat kwam eruit? Stond je bovenaan in de zoekresultaten? Stel dat je niet op je bedrijfsnaam zou zoeken, maar op bijvoorbeeld werkzaamheden. Hoe wordt jouw bedrijf dan gevonden? Dat is nou precies waar zoekmachineoptimalisatie over gaat.

SEO & SEA: wat is het verschil?
Er zijn twee manieren waarop je gevonden kunt worden: doordat een zoekmachine jouw site vindt op trefwoorden en doordat je adverteert. In het eerste geval moet je er voor zorgen dat je op je site de woorden gebruikt waarop jouw doelgroep zoekt. Dat heet SEO (search engine optimization). Je kunt Google ook een handje helpen door te adverteren (via Google Adwords). Als er gezocht wordt op de zoekwoorden die jij hebt opgegeven, komt jouw advertentie bovenaan of naast de zoekresultaten te staan. Dit heet SEA (search engine advertising). In deze nieuwsbrief gaat het over SEO.

SEO: 10% techniek
Er zijn drie factoren die een rol spelen bij het beter vindbaar maken van jouw website. De eerste is de techniek. Ik zelf heb daar weinig verstand van, dus ik ben blij dat dit maar voor 10% bijdraagt aan de vindbaarheid. Toch is het zonde om die 10% zomaar te laten liggen, dus vraag je webbouwer om bij het bouwen rekening te houden met SEO. Je kunt je er natuurlijk ook zelf in verdiepen!

Teksten tellen voor 30
Teksten zijn ook belangrijk: welke woorden gebruik je? En zijn dat ook de woorden die je klanten op Google zouden intypen? Maak voordat je met schrijven begint een lijstje met woorden die je wilt gebruiken. Synoniemen zijn een aanrader. Voor iemand die levensverhalen schrijft, is het dus verstandig om niet alleen het woord levensverhaal te gebruiken, maar bijvoorbeeld ook biografie. Daarnaast is de plaats van je tekst belangrijk; kopjes wegen zwaarder dan ‘gewone’ tekst.

De laatste 60%
Linkbuilding, linkbuilding en nog eens linkbuilding. Daar gaat het om als je gevonden wilt worden. Hoe meer websitepagina’s naar jouw site verwijzen, hoe hoger je scoort in zoekmachines. De teller begint al te lopen als je vanaf je eigen homepagina linkt naar bijvoorbeeld je productenpagina. Zorg er ook voor dat je op Linkedin, Facebook en Twitter je webadres noemt.  Hoe actiever je bent met het promoten van je site, hoe meer het oplevert.

Pas op, gevaar!
Het gevaar van SEO is dat je doorslaat. Je site is dan goed vindbaar, maar leest niet meer lekker. Of je gebruikt woorden en teksten die niet bij jou passen. Niet alleen Google wil wat, je potentiële klant wil dat ook! Hij wil een prettige site met lekker leesbare teksten en bovenal wil hij een beeld krijgen van wie jij bent en wat je doet. Zorg er dus voor dat je de balans in de gaten houdt.

www.lelixxor.nl

Advertenties