Tags

, , ,

Een goed (verteld) verhaal levert je klanten op als ondernemer. De vraag is alleen of je weet wat jouw verhaal is en hoe je dat overbrengt aan je (potentiële) klanten. In dit artikel lees je vijf punten die van belang zijn bij het ontdekken en vertellen van jouw verhaal.

Storytelling maakt je uniek
Veel diensten zijn niet meer van elkaar te onderscheiden. In mijn blog over storytelling gaf ik het voorbeeld van een iPod en een ‘gewone’ mp3-speler. Dankzij het verhaal van Apple kiezen veel mensen voor de duurdere iPod. Het product verschilt weinig van elkaar, maar je koopt niet alleen het product: je koopt een gevoel, een verhaal, een imago. Wat is het echte verhaal achter jouw product, dienst of onderneming? Jouw verhaal maakt je uniek en zorgt ervoor dat klanten zich wel (of juist niet) met je identificeren.

Ontdek je verhaal
“Ik ben gewoon voor mezelf begonnen als freelancer, omdat ik dan meer geld verdien dan in loondienst. Daar zit helemaal geen verhaal achter.” Fout! Waarom heb je dit beroep gekozen, waarom deze branche? Wat trekt je, behalve een goed salaris, nog meer aan? Wat zijn jouw drijfveren of wat draag jij bij door dit werk te doen? Er is altijd een verhaal te vertellen. Soms is dat alleen voor jou al zo vanzelfsprekend dat je het niet meer ziet.

Vertel je verhaal
Als je de basis hebt, zul je het verhaal op punten wellicht bijschaven, maar de kern blijft overeind. Vertel dit verhaal. Aan je klanten, je opdrachtgevers, je medewerkers, je leveranciers en concullega’s. Zorg ervoor dat het verhaal gaat leven, maar maak er geen script van. Het moet echt aanvoelen, authentiek, anders heeft het geen kracht. Mensen met een verhaal hebben een passie en dat is aantrekkelijk om mee samen te werken!

Eenduidig
Alles wat je doet, moet jouw verhaal ondersteunen. Je site, je visitekaartje, je logo en je teksten moeten allemaal hetzelfde vertellen. Als je op een netwerkbijeenkomst je verhaal doet, moet degene die de volgende ochtend jouw site bekijkt jouw verhaal er in herkennen. Daar gaat het helaas vaak mis, dus pas op dat je dit goed regelt.

Coaching en verhalen
Een verhaal gaat lang mee, het is geen hype. Zorg er dus voor dat je verhaal klopt, bij wie je bent en bij je onderneming. Een coach kan je helpen bij het duidelijk krijgen van je verhaal. Soms zitten persoonlijke dingen in de weg om je verhaal volledig te leven, ook dan kun je terecht bij een coach. Een verhaal is een optelsom van wie jij bent, jouw kwaliteiten, waar je als ondernemer of freelancer voor staat en hoe je het vertelt. Zorg voor een goed verhaal en vertel het op de juiste manier!

Ik help je graag je verhaal te ontdekken en het op de juiste manier te vertellen. Wil je gebruik maken van mijn ervaring als communicatieadviseur, coach en tekstschrijver, stuur dan een e-mail naar welkom@lelixxor.nl

www.lelixxor.nl

Advertenties