Tags

, , ,

Er komt een nieuwe film van Tim Burton. Het onderwerp maakt me niet eens zoveel uit, ik ben gewoon helemaal fan van zijn stijl. Stijl is vaak ondergewaardeerd. Ik zie nog vaak dat er vooral gefocust wordt op inhoud en dat er geen aandacht wordt besteed aan de ‘verpakking’. Een gemiste kans!

Iedereen weet zo langzamerhand wel dat je non-verbale communicatie een veel grotere impact heeft dan wat je daadwerkelijk zegt. Je lichaamstaal spreekt boekdelen. Het is mooi als je weet welke boodschap (de inhoud dus) je wilt overbrengen, maar op welke manier doe je dat? De woorden die je kiest, de manier waarop je ze uitspreekt en hoe je erbij staat, dát is essentieel.

Onderscheid jezelf door taal
Zo is het ook met tekst. Je stijl, hoe je mensen aanspreekt en welke woorden je gebruikt om je boodschap over te brengen zijn belangrijk om je te onderscheiden. Wil je serieus overkomen, als een expert of als een chaotische losbol? Taal heeft die kracht!

Klopt jouw verpakking?
Als je als ondernemer met je klanten of opdrachtgevers communiceert, is het  belangrijk om na te denken over de verpakking. Klopt de verpakking bij jouw persoon? Stel: een potentiële opdrachtgever bezoekt je site. Daar houdt hij een bepaald idee aan over en een verwachting over wie jij bent en hoe je werkt. Dat beeld wil je natuurlijk bevestigen als je vervolgens een afspraak maakt, want als de verwachtingen niet ingelost worden, zou het wel eens kunnen zijn dat je naast het net vist. Ziet jouw site er erg zakelijk uit en gebruik je formele taal, dan is het niet zo handig als je in spijkerbroek langskomt en de ander joviaal op z’n schouders slaat.

Vertel één verhaal
Nogal logisch, zou je kunnen denken. Maar pas op, het komt echt vaak voor dat er discrepanties zitten in het verhaal dat je vertelt en het verhaal dat je laat zien. Het is vreemd als je propageert met je onderneming milieuvriendelijk te vriendelijk te zijn, terwijl je privé een benzineslurpende Porsche Cayenne rijdt. Zorg er dus voor dat je zakelijke en persoonlijke verhaal met elkaar kloppen; in woord, geschrift en gedrag. Zo’n ijzersterk verhaal is niet te weerstaan!

Hulp nodig bij jouw onweerstaanbare verhaal? L’eliXXor helpt je graag als coach, communicatieadviseur & tekstschrijver!

Advertenties