Tags

, , , ,

Hoe zet je jezelf als merk neer? In Personal branding als basis voor succes stipte ik al aan dat het belangrijk is om jezelf duidelijk neer te zetten. Maar hoe doe je dat?

Benut je talent
Volgens Cees Harmsen, schrijver van ‘Opmerkelijke ik’, zijn er verschillende stappen te doorlopen voordat je jezelf serieus als merk neer kunt zetten. Eén van die stappen is het onderkennen van je talenten en ervoor zorgen dat je deze optimaal benut en verder ontwikkelt. Neem de tijd om je talenten te ontdekken, als je ze nog niet kent. De schatting is dat de meeste mensen niet meer dan 15% van hun talenten benutten, dus er ligt nog een hoop ongebruikt potentieel te wachten!

X-factor
Je klanten verwachten uiteraard van je dat je een goed product of goede dienst levert. Ze gaan ervan uit dat jouw kwaliteit in orde is. Maar dat is niet alles… tegenwoordig is iedereen op zoek naar de X-factor. Dat ‘iets’ dat iemand bijzonder maakt. Je zou dat authenticiteit kunnen noemen. Dat ondefinieerbare deel van jezelf dat ervoor zorgt dat jij jij bent. Weet je wat dat is en belangrijker nog: durf je het te laten zien? Want gebruik maken van je X-factor betekent dat je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Mensen vinden iets van je en dat hoeft niet altijd positief te zijn. Om een echt gevoel op te roepen bij je klanten is de X-factor onmisbaar.

Storytelling
Ok, je weet wie je bent en wat jou bijzonder maakt. Hoe gebruik je dat als je met mensen in gesprek gaat? Je kunt ervoor kiezen om jezelf te verkopen door de feiten op te sommen. Een andere manier is het gesprek aangaan door verhalen te vertellen. Over hoe je werkt, wat je belangrijk vindt en wat jouw visie is. Een verhaal blijft hangen en klinkt sympathiek. Een verhaal verzinnen is niet zo slim, maar je hebt waarschijnlijk genoeg ervaring opgedaan om een verhaal te vertellen dat waar is. Zorg ervoor dat je je verhalen kent, zodat je niet tijdens het gesprek wanhopig zoekt naar een passend verhaal.

Geen weekend meer
Presenteer jezelf niet alleen in een gesprek met (potentiële) klanten, maar laat in alle facetten van je leven zien waar je als professional voor staat. Via social media, je eigen website, maar ook op familiefeestjes, verjaardagen en tijdens de jaarlijkse buurtbarbecue. Als personal brand heb je geen weekend of vakantie. Je draagt jouw ‘merk’ 24/7 uit. Gewoon, omdat het bij je hoort, omdat je dat bent.

Hulp nodig bij het scherp krijgen van je personal brand?

Advertisements