Tags

, , ,

Deze week was de Week van de Ondernemer. Afgelopen woensdag en vandaag heb ik mijn hoofd vol laten lopen met inspiratie, kennis en al dan niet belangrijke feiten. Eén ding is me opgevallen en dat wil ik graag met jullie delen, zo vlak voor het weekend.

Tegen de stroom in
Aan de ene kant werden we overladen met voorbeelden van succesvolle ondernemers. Niet zelden zijn dat mensen die tegen de stroom in hun eigen koers varen. Zo las ik  in het magazine van De Zaak over een ondernemer die met zijn pas gestarte sloopbedrijf investeerde in een veertigtons kraan, een enorme investering. Alle concurrenten hadden een twintigtons kraan en dat was precies de reden voor de op het oog onbezonnen investering: ‘met wat iedereen al heeft, kun je niet verdienen’. Dus je moet je eigen koers varen, origineel zijn en buiten de gebaande paden treden.

Pitch
Aan de andere kant wordt precies verteld hoe je een verkoopgesprek moet voeren, uit welke elementen een pitch moet bestaan en aan welke voorwaarden je site moet voldoen om gevonden te worden in zoekmachines. Waarom treden we hier niet buiten de gebaande paden, gaan we het eens lekker helemaal anders doen? Om Google het nakijken te geven en een pitch te doen waar iedereen steil van achterover slaat, maar die absoluut niet volgens de regels is?

Trucje
Natuurlijk worden al die dingen niet zomaar verteld, ze hebben hun nut en opbrengst bewezen. Maar het gevaar bestaat dat het een trucje wordt, waar je niet meer over nadenkt en die jouw authenticiteit ondermijnt. Zo haal ik de nieuwsbrieven van mensen die een zekere acquisitiecursus hebben gevolgd er blindelings uit: iedereen volgt hetzelfde stramien. Hoezo uniek? Hoezo tegen de stroom in?

Ga voor het beste
Wat goed werkt, werkt niet perse ook het bést. Die twintigtons kraan was namelijk ook zeer geschikt voor sloopwerkzaamheden. Het gaat erom dat je gebruik maakt van wat er al is en tegelijkertijd kijkt naar hoe het anders kan, hoe je je eigen stempel kunt drukken. Op welke manier jouw persoonlijkheid kan doorschemeren in wat je doet. Dan ga je niet voor goed, maar voor het beste!

Personal branding

Advertisements