Tags

, , , , , , ,

Herinner je je de laatste Powerpoint-presentatie die je ondergaan hebt nog? Waar ging het over?  Grote kans dat je bedolven werd onder feiten, feiten, feiten en o ja, cijfers misschien ook nog wel. En een prachtige toekomstvisie. Ging je hart er sneller van kloppen? Ik durf te wedden van niet!

Wat er gebeurde was dit: je ratio werd direct aangesproken. Maar een ander belangrijk deel van jou werd overgeslagen, waardoor je er geen gevoel bij kreeg; je werd niet geraakt in je hart. En dus kwam je niet in beweging.

Het verhaal van Mauro
Denk aan het verhaal van Mauro. Een beleidsregel of juridische procedure zegt weinig mensen iets. Ze worden er niet warm of koud van. Totdat er een verhaal verteld wordt, zoals het verhaal van Mauro. Opeens komen mensen in beweging. Ze herkennen zich in het verhaal of kunnen zich er iets bij voorstellen. Doordat de feiten verpakt worden in emotie komen ze tot leven.

Blootgeven
“Ik ga toch geen verhaaltjes vertellen, ze zien me aankomen. Hoe kan ik als duurbetaald consultant nog serieus genomen worden op die manier?” Deze persoon heeft het duidelijk niet begrepen. Hij (of zij) houdt de zaken liever complex, dat is beter voor z’n imago. Stel je voor dat je de zaken begrijpelijk vertelt en iedereen begrijpt wat je zegt, dan kun je wel opdoeken! Tsja… je moet het wel durven, een verhaal vertellen. Je laat namelijk altijd een stukje van jezelf zien en dat is eng. Maar hoe kun je van anderen verwachten dat ze gemotiveerd aan de slag gaan of een stapje harder voor je lopen als jij niet bereid bent een stukje van jezelf bloot te geven?

Praat eens met je tante
Nog een voorbeeld: je zit op de verjaardag van je moeder en je tante vraagt geïnteresseerd wat je nu ook al weer precies doet. Dan kun je vertellen dat je in de ict zit en mensen helpt met oplossingen ‘in the cloud’. Lekker complex, dan weet je zeker dat ze na de eerste zin afhaakt. Je kunt ook het verhaal vertellen van een klant die je hebt geholpen om te flexwerken, doordat hij overal bij zijn documenten kan. Zo kun je opeens ook met je tante praten over je werk!

Hoe complex een onderwerp ook is, je kunt er altijd een verhaal over vertellen. Waarom zou je dan moeilijk doen?

Ontdek jouw verhalen!
Vind je het lastig jezelf boeiend te introduceren op een netwerkbijeenkomst?
Ken je organisaties waar de in- of externe communicatie beter kan? 
Heb je moeite een bepaald doel te bereiken?

Ik help graag jouw verhalen te ontdekken en deze effectief in te zetten om de gewenste resultaten te behalen! Wil je weten wat verhalen voor jou of jouw organisatie kunnen betekenen? Stuur dan een e-mail naar welkom@lelixxor.nl

Advertenties