Tags

, , , , , , ,

De popo is niet je vriend, las ik op het raam van een krakerscafé in Utrecht. Ik was nieuwsgierig en wilde eigenlijk stil blijven staan om te lezen wat er nog meer stond, maar ik was al te laat voor mijn afspraak met een vriend.

Na een paar drankjes in het zonnetje op het terras besloten we echter te verkassen en ik greep deze kans met beide handen aan. “Laten we even langs dat café lopen, zodat ik kan lezen wat er nu precies staat”, stelde ik voor. Zo gezegd, zo gedaan.

Loslippig
Aangekomen bij het bewuste raam stortte ik me op het pamflet. Ik weet niet meer precies wat er allemaal stond, maar het kwam er op neer dat de politie niet te vertrouwen is, ook al doen ze nog zo aardig, en dat je daar maar beter op bedacht kunt zijn voor je al te loslippig wordt. In de deuropening van het café stonden een jongen en een meisje die daar denk ik achter de bar stonden. Ze knoopten een praatje met ons aan en op een gegeven moment wees mijn metgezel op het pamflet en zei dat hij het juist wel prettig vond dat er in deze straat meer politie rondliep en -reed. Het meisje beaamde dat meteen. Ze vertelde dat ze zich niet altijd even veilig voelde en dat het erg fijn was dat er ook om vijf uur ’s ochtends agenten op straat waren, zodat ze met een gerust hart de boel af kon sluiten en naar huis kon gaan. We praatten nog even over het nut van meer blauw op straat en gingen daarna op zoek naar een restaurant.

Imago hooghouden
Ik was verbaasd. Geen tirade tegen de politie? Geen honend gelach over onze grenzeloze naïviteit wat de ‘wouten’ betreft? Integendeel, het meisje was blij met de extra politie op straat. Ik realiseerde me echter dat je als krakerscafé het aan je imago verplicht bent een bepaalde houding te hebben ten opzichte van de ‘popo’. Leuzen als ‘De politie is je beste vriend’ worden niet echt gewaardeerd.

Jezelf zijn
Met die situatie nog op mijn netvlies bedacht ik me dat het ongetwijfeld vaker voorkomt. Ben jij helemaal jezelf als je met anderen praat? Kun jij zeggen wat je belangrijk vindt en doe je wat je leuk vindt? Of ben je vooral bezig met wat anderen van je verwachten, bezig met het inkleuren van een imago dat eigenlijk helemaal niet bij je past?

Personal brand moet bij je passen
Als wie je bent te veel verschilt van wat je zegt en doet, keert dat zich tegen je. Mensen prikken moeiteloos heen door mooie verhalen zonder inhoud. Wil je geloofwaardig overkomen, dan is het van belang dat je personal brand past bij jou als persoon. Bij jouw drijfveren, kwaliteiten en toegevoegde waarde. Dan ben je een sterk merk en kost het je geen enkele moeite om dit consequent en continu uit te dragen.

www.lelixxor.nl

Advertenties