Tags

, , , , , , ,

Heb je dat wel eens gehad, dat iemand bijna van z’n fiets viel toen hij/zij naar je keek? Het overkwam mij, een tijdje geleden al weer. Ik liep op straat met mijn vriend en een meisje van een jaar of 15 kwam ons tegemoet fietsen. We zagen haar bijzonder gefascineerd naar mijn kapsel kijken en toen we lachend omkeken, zagen we dat ze achterstevoren op haar fiets zat en nog net op tijd een ruk aan haar stuur kon geven, anders was ze tegen een paaltje gefietst.

Op straat word ik door volkomen onbekende mensen aangesproken, door mannen en vrouwen, oud en jonger, dat maakt niet uit. En altijd krijg ik dan een compliment over mijn haardracht. Mensen die het niet leuk vinden, zeggen blijkbaar niets en daar kan ik heel goed mee leven. Zo’n spontaan compliment maakt mijn dag meteen helemaal goed. En het leuke is dat je van tevoren niet kunt voorspellen wie iets gaat zeggen.

Kapsel
Ook op netwerkbijeenkomsten merk ik dat mijn kapsel een rol speelt. Sommige mensen volg ik op Twitter, maar heb ik nog nooit in het echte leven gezien. Vaak zijn de foto’s op Twitter niet zo duidelijk dat ik mensen – als ik ze tegenkom in het echte leven – ook meteen herken. Andersom is dat beduidend vaker het geval.

Op de foto
Een tijdje geleden werd ik twee keer herkend op dezelfde netwerkbijeenkomst, terwijl ik de personen in kwestie zelf niet (her)kende. Dat zette mij aan het denken. Dit kapsel past bij mij en het is een vrij opvallend gegeven. Moest ik daar niet iets mee doen? Ik besloot een foto van mezelf op mijn visitekaartje te zetten.

Uiterlijk & personal branding
Je personal brand is niet alleen iets van innerlijk, van kwaliteiten en vaardigheden; ook uiterlijk speelt een rol. Je kunt opvallende uiterlijke kenmerken bijvoorbeeld inzetten om beter herinnerd te worden of om wie je bent te onderstrepen. Ik heb geen haar om me achter te verschuilen: what you see is what you get. Zo werk ik ook: duidelijk en to the point, recht op mijn doel af. En zoals je ook aan mijn kapsel kunt zien: ik ben niet bang om van de gebaande paden af te wijken. Ik pleit er trouwens niet voor om een opvallend uiterlijk kenmerk te creëren! Gebruik wat je al hebt.

Wat zegt je kleding
Je uiterlijk moet jouw personal brand ondersteunen, anders boet je aan geloofwaardigheid in. Als je zegt dat je creatief bent, maar je kleding & accessoires zijn dertien in een dozijn, dan ondersteunen die je personal brand niet. Mensen hebben een verwachtingspatroon: een boekhouder draagt degelijke kleding. Het voldoen aan die verwachtingen helpt je om je personal brand te versterken. Wil je echter laten zien dat je niet zomaar een doorsnee boekhouder bent, dan kun je net iets afwijken van dat standaardbeeld. Bijvoorbeeld door opvallende schoenen aan te trekken.

Logo
Het oog wil ook wat. Dat geldt niet alleen voor kleding, maar ook voor je visitekaartjes, website, logo, huisstijl… Zelf je visitekaartjes maken is goedkoop, maar krijg je dan wel die professionele uitstraling? Kortom: ga eens na hoe goed jouw uiterlijk(heden) passen bij wie je bent en wat je wilt uitstralen.

www.lelixxor.nl

Advertisements