Tags

, , , , , ,

Relaties onderhouden, jezelf profileren, jezelf verkopen, je kwaliteiten inzetten… Zo maar een paar antwoorden van deelnemers aan mijn workshop personal branding op de vraag wat personal branding voor hen betekent.

Wat als een paal boven water staat voor iedereen is dat het met jezelf te maken heeft. Het gaat om wie jij bent, wat jouw kwaliteiten zijn, wat je onderscheidend maakt en over wat jij belangrijk vindt in je werk. Dat klinkt logisch, maar toen we het verder uit gingen spitten, kwamen de moeilijkheden al snel op tafel.

It’s all in the mix
Hoe zit het met de scheiding tussen werk en privé bijvoorbeeld? Eén deelnemer zei “Wat ik privé wil, heeft toch helemaal niets te maken met wat ik in mijn werk doe? Als we het dan over drijfveren hebben, moet ik dan mijn persoonlijke of mijn zakelijke drijfveren noemen?” Mijn antwoord was dat je daar geen onderscheid in hoeft te maken, zakelijk en privé lopen door elkaar heen. Want als jouw zakelijke drijfveer is dat je met je bedrijf wilt groeien, dan kan dat wel eens botsen met je wens om elke woensdagmiddag met je kinderen naar de speeltuin te gaan. En als je gaat solliciteren op die nieuwe baan met langere reistijd, kan het wel eens lastig zijn om daarnaast die tien kilo af te vallen. Als je thuis komt, ben je moe en heb je misschien helemaal geen zin meer om naar de sportschool te gaan.

We kunnen wel doen alsof werk en privé gescheiden zijn, maar ze beïnvloeden elkaar meer dan je denkt. Gaat het op je werk niet lekker, dan merk je dat thuis en andersom. Je neemt jezelf  altijd mee.

Onlosmakelijk verbonden
Wat je thuis kunt, kun je op je werk ook. Wat je zakelijk belangrijk vindt, zegt iets over wie je bent als persoon. Het één staat niet los van het ander, hoe hard we soms ook ons best doen om in twee gescheiden werelden te leven. Dat je bij vrienden het achterste van je tong laat zien en op je werk soms eerder het puntje van je tong afbijt, is logisch. Dat betekent echter niet dat je opeens iemand anders bent!

Laat je zien
Personal branding is dus niet het maken van een prachtig zakelijk masker; het is (durven) laten zien wie je écht bent. Met jouw kwaliteiten en jouw drijfveren. Wat het ook is dat jou onderscheidt: het gaat om jou persoonlijk. Je kunt op je werk of bij die opdrachtgever wel een rol spelen, maar mensen voelen het als je niet echt bent. Bovendien, hoe prettig is het voor jezelf als je steeds een masker op moet? Pffff… vermoeiend!

Kortom: personal branding is zijn wie je bent, privé en zakelijk!

Hulp nodig bij het ontdekken van je kwaliteiten & drijfveren? Wil je sparren over hoe dat nou zit met werk en privé? Stuur me een e-mail!

Advertenties