Tags

, , , ,

Je kunt dingen nog zo mooi vertellen, als het niet klopt, word je vanzelf een keer ingehaald door de praktijk. Ik had onlangs zo’n momentje. 

Het was op de verjaardag van mijn moeder. Binnen was het warm, dus ik liep even naar buiten waar een aantal ooms stond te roken. Ik zie mijn ooms zo’n drie keer per jaar, maar een echt gesprek hebben we eigenlijk nooit. Op de verjaardagen van mijn ouders kletsen de tantes met elkaar over de laatste nieuwtjes en de ooms vertellen elkaar sterke verhalen, zeg maar. Maar goed, ik sta daar dus buiten met mijn ooms een beetje te kletsen over koetjes en kalfjes als mijn ene oom opeens vraagt ‘Zeg, wat doe jij eigenlijk tegenwoordig?’.

Theorie vs praktijk
Dat is zo’n moment waarop je hersenen razendsnel alle kanten op schieten. ‘Ai, wat ga ik nu zeggen’. Hij is 70 en al jaren met pensioen. Hoe ga ik hem vertellen wat mijn werk is? Ik kan natuurlijk in 30 seconden vertellen wat ik doe, want mijn pitch gebruik ik al langer dan vandaag. Of ik kan een verhaal vertellen over wat ik de dag ervoor op mijn werk gedaan heb. Dat is tenminste wat ik in theorie zou doen…

Onbegrijpelijk
In de praktijk werkt het echter anders, kwam ik toen achter. Mijn heldere, korte pitch en mijn prachtige verhalen ten spijt, ik had niet het idee dat mijn oom ook maar in de verste verte zou begrijpen wat ik doe. Toch deed ik een poging. ‘Maar kun je daar je geld mee verdienen?’, vroeg hij verbaasd. ‘Doe je dat de hele week? En wat doe je dan precies?’ We gingen maar snel over op een ander onderwerp.

Geen behoefte
Soms moet je gewoon accepteren dat sommige mensen niet tot jouw doelgroep behoren. Dat jouw pitch, jouw enthousiaste verhalen, jouw brand hen niet aanspreekt. Simpelweg, omdat ze geen behoefte hebben aan wat jij brengt. Ze zijn ongetwijfeld iemands doelgroep, maar niet die van jou.

Niet iedereen als klant
Dus ja, zorg voor een duidelijke pitch, zorg voor mooie verhalen die meer laten zien van wie jij bent en wat je doet, zorg voor een duidelijke profilering. Wees je er echter ook van bewust dat dit niet betekent dat iedereen jouw klant wil zijn of dat jij iedereen als klant wilt hebben. Sommige mensen worden gewoon niet blij van jou en wat je doet en dat is helemaal niet erg, zolang je doelgroep maar wel enthousiast is!

www.lelixxor.nl

Advertenties