Tags

, , , , , ,

Personal branding gaat niet alleen maar over wie je zegt te zijn. Het gaat misschien nog wel meer over wat je doet, met wie je omgaat en hoe consequent je bent. Zie je nogal wat discrepanties in wat je zegt en doet, dan is het tijd voor actie.

Een paar voorbeelden van hoe jouw geloofwaardigheid aangetast kan worden:
– Je zegt dat je betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebt staan, maar met de betaling van je facturen neem je het niet zo nauw.
– Echte aandacht onderscheidt jou van alle anderen op je vakgebied. Als je echter je site of je mailtjes bekijkt, barst het van de taalfouten. Hier lijkt niet veel aandacht aan besteed te zijn…
– Je hebt duurzaamheid hoog in het vaandel staan zeg je, maar je gaat nooit met de trein, pakt liever niet de fiets en print elk mailtje dat je binnenkrijgt.
– Jij houd je aan je afspraken en je klanten zijn dat van je gewend. Het ontwerpbureau dat jij aanbeveelt aan je klant voor het ontwerpen van een nieuw logo heeft daar echter andere ideeën over.

Zonde van je energie
Kloppen de dingen die je zegt met de dingen die je doet? Op het moment dat je iets anders doet dan wat je zegt, kijken mensen naar je daden. Zonde van alle energie die je in je personal brand stopt!

Onbewust
Hoe komt het dat je (wellicht onbewust) niet precies doet wat je zegt? Het kan zijn dat je niet helemaal helder hebt wat je echt belangrijk vindt of waar je prioriteiten liggen. Wellicht ben je wat minder politiek correct dan je zou willen. Misschien vind je duurzaamheid wel belangrijk, maar vind je flexibiliteit een stuk belangrijker en stap je daarom liever in de auto. Misschien baal je ervan dat het ontwerpbureau slordig met z’n afspraken omgaat, maar vind je het een enorm pluspunt dat ze barsten van de creativiteit en heb je ze daarom aanbevolen.

Kritisch kijken
Kijk nog eens kritisch naar wat je doet en zegt en pas daar je personal brand op aan. Misschien is flexibiliteit wel meer onderscheidend dan duurzaamheid en past het ook beter bij je. Je klant waardeert het zeker als je z’n verwachtingen de goede kant opstuurt, ze weten nu wat ze van het ontwerpbureau kunnen verwachten. En ze zijn ook iets over jou te weten gekomen, namelijk dat je creativiteit hoog in het vaandel hebt staan.

Woorden met waarde
Mooie woorden hebben alleen waarde als je ze inhoud geeft. Kies je woorden dus zorgvuldig en zorg dat ze bij jou (en je gedrag) passen! Beter iets minder mooie woorden die kloppen dan mooie woorden zonder waarde.

www.lelixxor.nl

Advertisements