Tags

, , , , , , , , , , ,

Een verhaal (goed) vertellen is een vak. Daar ben ik inmiddels wel achter gekomen.  In september volgde ik namelijk een cursus verhalen vertellen; elke vrijdag stond ik voor de groep met steeds een ander verhaal.

De feedback van onze docent zorgde ervoor dat ik opeens heel anders naar mezelf ging kijken. Stond ik echt met mijn voeten te schuifelen? Deed ik een stap naar achteren, terwijl ik dat helemaal niet van plan was? Praatte ik te snel? Ok, dat was niet echt een verrassing, want dat hoorde ik al toen ik vroeger mijn eerste spreekbeurt hield…

Enthousiast
Het zal je niet verbazen dat ik opeens ook heel anders naar verhalen en presentaties om me heen ging kijken. Op een gegeven moment woonde ik een presentatie bij van een enthousiaste spreker. Dat is erg prettig, want zo iemand kan je helemaal meenemen in zijn verhaal, alleen al door zijn enthousiasme. Je zag dat het geen ingestudeerd verhaal was, maar dat de spreker echt betrokken was bij wat hij vertelde. Op een gegeven moment verslapte mijn aandacht echter toch. En toen ik om me heen keek, zag ik dat ik niet de enige was die op z’n stoel zat te schuifelen. Her en der zag ik zelfs wat mensen met elkaar fluisteren.

Waar gaat het naartoe?
Wat was er aan de hand? De beste man was zo enthousiast dat hij geen enkele structuur had aangebracht in zijn verhaal (of dat was hij in zijn enthousiasme wellicht weer vergeten). Het was onduidelijk waarom hij het verhaal vertelde, waar het naartoe ging en het leek alsof hij zichzelf eindeloos herhaalde zonder dat er een einde in zicht kwam.

Struikelgevaar
Een verhaal hoeft niet perfect verteld te worden, want enthousiasme maakt een hoop goed. Het is echter wel belangrijk dat je je toehoorders mee kunt nemen, dat je hun aandacht vasthoudt en dat ze begrijpen wat je zegt. Het gevaar van teveel enthousiasme is dat je over je eigen woorden struikelt, van de hak op de tak springt en daardoor je boodschap niet kunt overbrengen.

Doods verhaal
Het andere uiterste is ook een gevaar. Sommige mensen zijn zo bang dat hun boodschap niet overkomt dat ze angstvallig de feiten opsommen, waardoor alle spontaniteit en enthousiasme verdwijnt. Ook dan is het lastig om je toehoorders te boeien.

Voorbereiding
Hoe voorkom je deze gevaren? Bereid je voor! Niet alleen als je een presentatie hebt (want dat zullen de meeste mensen wel doen), maar zorg er ook voor dat je weet welke verhalen je over jezelf kunt vertellen. Leg een database aan van verhalen die je kunt vertellen op netwerkbijeenkomsten, op je site, als je met een opdrachtgever in gesprek gaat. Weet wanneer je welke verhalen kunt inzetten en hoe je ze moet vertellen. Omdat het je eigen verhalen zijn, merkt je gesprekspartner dat het een echt verhaal is waar jij bij betrokken bent. En als je dat ook nog eens goed kunt vertellen… dan komt je boodschap luid en duidelijk over!

Wil je weten hoe je jezelf optimaal presenteert? Schrijf je dan in voor mijn workshop personal branding op 9 november! 

Advertenties