Tags

, , , , ,

Een oud spreekwoord zegt ‘Alles waar te voor staat is niet goed, behalve tevreden’. En laat dat nou ook kloppen voor personal branding. Je kunt ook overdrijven.

Een tijdje geleden was ik op een trainingsavond voor coaches. In de pauze stond ik met iemand de eerste helft van het programma te bespreken toen er iemand bij kwam staan. De dame in kwestie trok het gesprek vrij snel naar zich toe en vertelde wat ze allemaal deed. Vervolgens kwam er nog een dame aan tafel staan. Zij gaf aan (dwars door het relaas van de andere dame heen) dat wat we zojuist gehoord hadden in theorie wellicht makkelijk leek, maar dat zij had ervaren dat het in de praktijk toch echt anders was. Dat was het startsein voor iets wat voor een gesprek moest doorgaan tussen de twee nieuwelingen. Ze vielen elkaar continu in de rede om hun eigen zegje te doen en te vertellen hoe zij er tegenaan keken.

Kemphanen
Ik stond er met verbazing naar te kijken. Ik dacht dat coaches goed konden luisteren, maar bij deze twee was daar niets van te merken. Sterker nog, ze kakelden door elkaar heen en vingen elkaar vliegen af als een stel kemphanen. Wel een heel vreemde manier om jezelf te profileren… En ik? Ik heb me omgedraaid en het gesprek van voor de interruptie maar gewoon voortgezet.

Geïnteresseerd in zichzelf
In het verlengde hiervan ligt de gesprekspartner die je op een netwerkbijeenkomst tegenkomt. Iemand die zo enthousiast is over zichzelf en zijn eigen bedrijf dat hij daar vol vuur over vertelt, maar eigenlijk niet echt geïnteresseerd is in jou.

Mailbox vol
Of de ondernemer die dol is op het versturen van mailings en nieuwsbrieven, zodat je een paar keer per week post ontvangt in je mailbox. In het begin lees je nog alles, maar op een gegeven moment slaat de vermoeidheid toe. ‘Alweer een mailtje? Hij weet van geen ophouden…’, zucht je in jezelf.

Prettig profileren
Dikke kans dat je niet onthoudt wat deze mensen zeggen of schrijven. Je onthoudt waarschijnlijk vooral het geïrriteerde gevoel dat bij je opkomt. Hmmm… dat is vast niet wat ze in gedachten hadden. Jezelf profileren is noodzakelijk om zichtbaar te zijn in de markt. Er zijn echter veel manieren waarop je dat kunt doen. Te bescheiden zet geen zoden aan de dijk, maar jezelf te overdadig profileren doet je ook geen goed. Zoek een mooie middenweg, dan voorkom je kromme tenen!

www.lelixxor.nl

Advertisements