Tags

, , , , , , , ,

“Het is belangrijk om naar de klanten te luisteren. Ik doe dat altijd goed, maar mijn collega’s….” Deze zin hoorde ik onlangs op een netwerkbijeenkomst voorbij komen. Prachtig natuurlijk, als het daarbij gebleven was…

We stonden in een groepje te praten over het belang van naar je klanten luisteren om meer over je eigen organisatie te weten te komen. Eén van de mensen die ook in het groepje stond, gaf vervolgens bij de spreker aan dat hij onlangs een afspraak met hem had gehad, maar dat hij helemaal niet op kantoor was geweest. De man die zo goed naar zijn klanten luisterde gaf vervolgens aan dat hij zich dit totaal niet kon herinneren en begon ergens anders over. De klant in kwestie liet zich niet zomaar afschepen en begon weer over de vergeten afspraak. “Ja, er kan een opdracht tussendoor gekomen zijn. Ik weet het niet meer hoor. Daar weet je toch zelf ook alles van? Nou ja, misschien ben ik het vergeten. Ik ben ook maar een mens”, en daarmee was de kous af.

Hoe goed luister jij?
Ben jij of is jouw organisatie er ook van overtuigd dat je naar je klanten luistert? Misschien goed om jezelf dan de vraag te stellen: hoor ik ze aan en heb ik mijn praatje klaar of luister ik echt naar wat de klant zegt en doe ik daar vervolgens iets mee?

Tijd nemen
Het klinkt logisch, luisteren naar je klant. Maar hoe vaak neem je echt de tijd voor het verhaal van je klant? Wanneer zoek je jouw klant op om te vragen wat zij van jouw bedrijf vinden? Ben je bereid om jouw verhaal over jezelf aan te passen als je klanten iets anders vinden?

Waardevolle informatie
Klanten hebben waardevolle informatie voor en over jou. Je moet alleen de tijd nemen om er naar te vragen. Je moet je kwetsbaar opstellen en durven aanhoren wat zij over jou te zeggen hebben.

Ambassadeurs
De andere kant van de medaille is: denk je eens in wat je met zulke informatie allemaal kunt doen!
– Je kunt je positionering aanscherpen op basis van wat jouw huidige klanten jouw sterke punten vinden. Daarmee trek je makkelijker nieuwe klanten aan.
– Je kunt aan de slag met de kritiekpunten om jouw product en/of dienstverlening te verbeteren.
– De relatie met je klant verbetert als je op deze manier laat zien dat je zijn mening op prijs stelt. Als je serieus naar het verhaal van je klant luistert en actie onderneemt, worden je klanten ambassadeurs.

Wil jij weten wat het verhaal van jouw klanten is? Ik help je bij het ontdekken van hun verhalen en bij het effectief inzetten van deze verhalen! Bel me op 06-11343515 of mail naar welkom@lelixxor.nl als je hier meer over wilt weten.

www.lelixxor.nl

Advertenties