Zoals vorige week beloofd, gaat het in dit blogbericht over waar een pitch wél goed voor is. Vorige week vertelde ik waarom pitches bitches zijn, nu ga ik dat een beetje nuanceren.

Wat is een pitch eigenlijk? Een pitch is kort voor ‘elevator pitch’ en betekent dat je boodschap over wie je bent en wat je doet zo kort moet zijn dat je hem in een lift moet kunnen vertellen. Voordat je boven bent, moet de ander weten wat je doet. Kort en krachtig dus, van 30 seconden tot maximaal één minuut. Oef… dat valt nog niet mee!

Wat is jouw toegevoegde waarde
Een pitch schud je over het algemeen niet zo maar uit je mouw. Daar moet je toch wel even over nadenken. Want: wie is je doelgroep nou eigenlijk, wat is jouw toegevoegde waarde en wat betekent dat voor je klant?

Keuzes maken
In mijn workshop personal branding denken we ook na over je pitch. Niet persé zodat je hem daarna kunt opdreunen, maar juist om scherp te krijgen wie je bent en wie jouw klant is. Zonder pitch word je niet gedwongen om daar over na te denken, maar als je in 30 seconden uit de doeken moet doen waar je bedrijf voor staat, kun je niet anders. Je moet keuzes maken en je focus duidelijk hebben, zodat je in die paar seconden een helder verhaal kunt vertellen.

Pitch als basis
Een pitch is dus een prachtige manier om scherp te stellen. Vervolgens kun je die ultrakorte boodschap gebruiken als basis voor je webteksten, voor je social media-accounts en eigenlijk voor alles wat je doet. Vanuit je pitch ga je verder uitbouwen,  allemaal vanaf dezelfde basis. Jouw toegevoegde waarde wordt consequent naar buiten gebracht in al je uitingen. Zo kom je duidelijk en helder over bij (potentiële) klanten!

Samengevat: zorg ervoor dat je boodschap levendig, consequent en enthousiast is en geen uitgesleten pad wordt waar niemand warm voor loopt: gebruik je pitch als basis, maar maak er geen opdreunversie van.

http://www.lelixxor.nl

Advertenties