Tags

, , , , ,

Als ik zeg dat ik storyteller ben, hebben mensen vaak het idee dat ik op een podium sta en verhalen vertel. Niets is minder waar! Het begint juist andersom: de mensen die ik interview krijgen een podium om hun verhaal te doen.

Ik merk dat het daar vaak aan ontbreekt, aan een podium. Tuurlijk, je kunt op Facebook, op fora, op Twitter van alles roepen, maar voel je je dan echt gehoord? Wanneer en hoe vaak heb jij de kans om je verhaal te vertellen zonder dat iemand je in de reden valt of met zijn eigen verhalen op de proppen komt?

Verlies
Ik merk dat veel dingen snel moeten gebeuren. Even snel dit afhandelen, even vlug een mailtje sturen, tussendoor een belletje doen… Daarmee gaat ook echte aandacht verloren. Je wint tijd, maar heb je er wel eens over nagedacht wat je verliest?

Aandacht
Als jij niet echt gehoord wordt, worden jouw medewerkers of klanten dan wel echt gehoord? Heb jij tijd om aandacht te besteden aan hun verhalen? Of moet dat ook allemaal vlug vlug ergens tussendoor? En wat betekent dat op de lange termijn? Voor mij heeft storytelling alles te maken met aandacht. Te beginnen met aandacht voor de ander, of dat nu je klant is of een medewerker. Gewoon, om die ander te laten merken dat hij belangrijk voor je is.

Stilstaan & kijken
Een bijkomend voordeel is dat je dingen hoort waar jij als ondernemer je voordeel mee kunt doen. Bijvoorbeeld over wat er van je verwacht wordt, hoe je zaken anders kunt aanpakken of juist over wat je fantastisch doet. En dan ben je aangekomen bij aandacht voor jezelf. Want: welk verhaal wil jij over jezelf vertellen? En past dat bij het verhaal dat anderen over je vertellen? En hoe passen woorden en daden bij elkaar? Wellicht is het tijd om je verhaal wat aan te passen of om iets in je werkwijze te veranderen. Daar kom je alleen achter als je even stilstaat en aandachtig naar jezelf en je onderneming kijkt.

Profijt op lange termijn
Storytelling begint met anderen een podium geven voor hun verhaal. Daarna kijk je wat je daar van kunt leren, je gaat bijschaven en pas dan is het tijd om zelf je verhaal te doen. Dat is niet iets wat je in een week doet. Het is echter wel iets waar je voor lange tijd en op lange termijn veel aan hebt. Alles begint met aandacht… aandacht voor verhalen!

www.lelixxor.nl

Advertisements