Tags

, , , ,

Over de doden niets dan goeds. Daarom hoor je in afscheidsredes vaak leuke herinneringen, grappige momenten en positieve eigenschappen van de overledene. Op het moment dat je nog in leven bent, geldt deze regel vaak niet helaas. Heb jij enig idee wat mensen over je zeggen als jij er niet bij bent?

‘Personal branding is wat mensen zeggen als jij de kamer uitloopt’ las ik eens ergens en dat is niet eens zo’n gekke uitspraak denk ik. Nu ik dit opschrijf, ben ik heel hard aan het nadenken over wat mensen over mij zouden kunnen zeggen. Het eerste dat me te binnen schiet als ik hier over nadenk, is dat het erg belangrijk is wíe iets over me zegt. Belangrijker nog dan wát er gezegd wordt.

Wie zijn belangrijk voor jou?
Wat je klanten over je zeggen, potentiële klanten over je denken en wat je netwerk over je rond vertelt, is van meer belang dan wat iemand die niet tot je doelgroep behoort van je product of dienst vindt. Toch zie je vaak dat mensen heel veel moeite doen om iedereen te vriend en tevreden te houden. Dat is iets wat je per definitie niet gaat lukken! Het is dus handiger om te bedenken wie jij belangrijk vindt en je vooral met deze mensen bezig te houden.

Imago & identiteit
Pas nu wordt het belangrijk wát er gezegd wordt. Welke verhalen doen over jou de ronde en welke vooroordelen? En wat wil je dat er over je gezegd wordt? Dit moet je weten om te kunnen bepalen of je wel of niet blij bent met wat mensen over je te zeggen hebben. Als je een discrepantie ziet tussen je imago (het beeld dat mensen van je hebben) en je identiteit (wie je bent), dan is er werk aan de winkel!

Imago van belang voor personal branding
Een verschil tussen imago en identiteit komt vaker voor dan je misschien denkt. Dat kan omdat je jezelf of je onderneming niet goed kent en een te rooskleurig of te zwartgallig beeld hebt. Het kan ook zo zijn dat je onvoldoende naar buiten treedt en de buitenwereld genoodzaakt is om een eigen beeld te creëren. Dit beeld hoeft uiteraard niet te kloppen met jouw identiteit. Wellicht is er één gebeurtenis bepalend geweest voor het beeld dat mensen nu hebben, terwijl de situatie inmiddels anders is.

Als je weet hoe jouw imago eruit ziet, kun je daar met je personal branding en de verhalen die je over jezelf vertelt rekening mee houden. Je sluit aan bij wat mensen van je denken en buigt dit beeld langzaam om naar een nieuw imago dat dichterbij je identiteit staat!

www.lelixxor.nl

Advertenties