Tags

, , , , , , ,

Je imago is het beeld dat klanten van jou of je bedrijf hebben. Als je het over imago hebt, is de hamvraag: komt dat beeld overeen met hoe jij wilt dat ze naar je kijken?

In deze nieuwsbrief kijken we naar drie elementen: hoe kom je erachter welk beeld klanten van je hebben, wat kan de reden zijn dat klanten een ander beeld voor ogen hebben dan jijzelf en als laatste kijken we naar hoe je dat op kunt lossen.

Vraag het gewoon
Welk beeld hebben andere mensen van jou en van je bedrijf? Het is belangrijk om dat te weten, omdat dit beeld bepaalt hoe anderen op je reageren. Stel: je collega’s vinden je een chaoot en ergeren zich daardoor aan je. De positieve kanten (bijvoorbeeld dat je heel creatief bent) zien ze daardoor niet. Of door een product dat uit de handel is genomen, staat je organisatie als onbetrouwbaar te boek, terwijl het probleem al lang is opgelost. De beste manier om erachter te komen wat jouw klanten of mensen om je heen denken, is om het ze te vragen. Neem er de tijd voor en neem hun verhalen serieus. Meer hierover kun je lezen in mijn vorige nieuwsbrief en op mijn blog.

Communiceer je wel duidelijk?
Ok, je hebt inmiddels een goed beeld van hoe klanten of collega’s je zien. Maar, oh schrik… dat komt helemaal niet overeen met hoe je jezelf ziet. Hoe komt dat? Als je zeker weet dat je niet een te rooskleurig (of negatief) beeld van jezelf hebt, dan kan het liggen aan het feit dat je te weinig aan je communicatie doet. Hoe profileer je jezelf? Hoe wordt er vanuit jouw organisatie gecommuniceerd? Is het duidelijk waar je voor staat? Wat jouw toegevoegde waarde is als mens of onderneming? Als je wilt dat jouw klanten een eenduidig, consequent beeld van je hebben, is het belangrijk om dat beeld continu uit te dragen. Als je zelf dat beeld nog niet scherp hebt (of misschien weten medewerkers onvoldoende waar de organisatie voor staat), dan is het ontwikkelen van een corporate story een prachtige manier om dit voor elkaar te krijgen – of ga aan de slag met je personal brand als zzp-er of werknemer.

Verhalen vertellen
Als de basis eenmaal ligt, is het makkelijk om daar op voort te borduren. Welke verhalen (voorbeelden uit de praktijk) kun je vertellen die je corporate story of personal brand versterken? Door deze verhalen continu en consequent te vertellen, verandert het beeld dat mensen hebben langzamerhand. Uiteraard vooropgesteld dat je daden in overeenstemming zijn met je woorden…

Een klein voorbeeld: ik ben ooit begonnen als communicatieadviseur en tekstschrijver. Toen ik verderging als storyteller bestond er dus een bepaald beeld over wat ik deed. Dat beeld moest ik zien om te buigen, zodat klanten en mensen in mijn omgeving storytelling en verhalen aan mij zouden koppelen. Ik ben gaan bloggen en twitteren en vertelde iedereen die het maar horen wilde het verhaal van mijn overstap tot storyteller. Of verhalen over wat ik meemaak als storyteller. Zo krijgen mensen een beeld van wat ik doe en ik merk dat dit vruchten afwerpt!

Wil je weten wat verhalen voor jouw imago kunnen doen? Stuur een mailtje naar welkom@lelixxor.nl en ik vertel je er graag meer over!

www.lelixxor.nl

Advertenties