Tags

, , , ,

Er zijn verschillende verhalen die je over jezelf kunt vertellen. Je kunt verhalen vertellen die iets laten zien van wie je bent, wat je normen en waarden zijn. Of die iets zeggen over waarom je doet wat je doet. Je kunt vertellen over je visie of mensen iets leren met je verhaal. Voor elk verhaal is een geschikt moment.

Op het moment dat je mensen voor het eerst ontmoet in een zakelijke setting bijvoorbeeld, kun je heel goed een ‘waarom ben ik hier’-verhaal vertellen. Zo’n verhaal laat zien wat jouw intenties zijn en wat jij er bij te winnen hebt. Dat geeft meer informatie dan vertellen wie je bent en wat je doet. Het voorkomt dat mensen ernaar gaan raden en dat daardoor je boodschap niet overkomt. Of zoals storyteller Annette Simmons het zegt in haar boek The Story Factor:

If you want me to buy a product, contribute money, change my behavior or take your advice, I want to know what you will get out of it. …. If people think you are hiding of lying about what you stand to gain from their cooperation, their trust in your message plummets. ….. A CEO who makes ten (fifty?) times the salary of his subordinates is foolish to begin a company meeting about an upcoming merger with an “We are doing this for you” speech. Puh-lease!

Laat zien wat je belang is
Op het moment dat duidelijk is wat jouw belang is, kunnen de anderen besluiten of ze dat redelijk vinden. Het is niet erg als jouw doel geld verdienen is. Maar je kunt ook andere doelen hebben: ervaring opdoen, jezelf goed voelen…

There is no need to fake selfish goals. People really don’t mind selfish goals as long as they are not exploitative. Your goals can be selfish in an understandable way.  If you are on an altruistic mission, you need to tell a story that gives solid evidence of that. Don’t assume that people automatically believe you truly have selfless goals.
Annette Simmons, The Story Factor

Zorg er dus voor dat je duidelijk te plaatsen bent, dat is prettig. Ik heb zelf wel eens in een vergadering gezeten met mensen die ik niet kende en van wie ik niet precies wist wat hun rol was. Onbewust ben je dan een groot deel van de tijd bezig met uit te vogelen waarom zij er bij zitten en wat nu precies hun belang is. Dat leidt natuurlijk enorm af van wat er gezegd wordt, want hoe interpreteer je dat dan? Bedoelen ze nu eigenlijk dit… of dat?

Neem het initiatief
Om te voorkomen dat wat jij zegt verloren gaat, kun je dus maar beter aan het begin duidelijk zijn. Sommige mensen vragen je op de man af wat jouw rol en jouw belang is, maar dat is lang niet altijd het geval. Neem dus zelf het voortouw hierin en zet jezelf duidelijk neer. Ook dat is personal branding!

www.lelixxor.nl

Advertisements