Tags

, , , , , , , , ,

Bij storytelling denk je al snel aan het vertellen van verhalen en dat klopt ook. Maar… wie vertelt de verhalen en wie luistert er? Als je als organisatie storytelling inzet, dan gebeurt dat meestal om de in- of externe communicatie een boost te geven. Daar kun je verhalen inderdaad goed voor gebruiken, maar er is meer…

Want voordat je gaat communiceren, hoe weet je dan wát je moet communiceren en hoe? Je moet je doelgroep goed kennen, of dat nu je medewerkers zijn of je klanten. Je moet weten welke informatie ze nodig hebben, hoe ze benaderd willen worden en wat ze verwachten.

Tijd vrijmaken
Dat klinkt logisch, maar hoe kom je daar achter? Het begint allemaal met het luisteren naar je doelgroep. En dan niet alleen naar de klachten die binnenkomen, maar je moet actief op zoek gaan naar informatie. Ik zie je al denken ‘Waar moet ik de tijd vandaan halen? Hetzelfde werk moet met minder mensen gedaan worden. Ik kan echt geen tijd vrij maken om met klanten of medewerkers te gaan praten.’ Begrijpelijke reactie, maar dat betekent ook dat je moet accepteren dat je communicatie niet zo effectief is als hij zou kunnen zijn.

Waardevolle informatie
Toch zonde dat je van te voren al weet dat een groot deel van wat je zegt het ene oor in en het andere oor uitgaat. Iedereen weet het, maar het doen is een tweede: de kosten gaan voor de baat uit. Dat betekent dat als je nu toch ergens de tijd vandaan weet te halen om met je doelgroep in gesprek te komen dat zich dat later uitbetaalt. De verhalen van je doelgroep bevatten namelijk waardevolle informatie waar jij je voordeel mee kunt doen.

Richting geven
De verhalen geven inzicht in hoe klanten en medewerkers het bedrijf ervaren, welk gevoel ze erbij hebben. Je hoort wat zij de sterke punten vinden, maar ook waarin ze teleurgesteld zijn of meer verwacht hadden. Wat denk je, kom je voor verrassingen te staan of weet jij wel wat je doelgroep vindt en ervaart? Hoe het ook zij, deze informatie geeft je organisatie heel duidelijk richting in hoe en waarover er gecommuniceerd moet worden (en waar wellicht zaken anders gedaan moeten worden). Wow, over effectieve communicatie gesproken!

Verhalen geven inzicht, je kunt ervan leren en ze helpen je tenslotte ook nog eens effectiever te communiceren! Dus… ga voordat je begint met vertellen eerst luisteren!

www.lelixxor.nl

Advertisements