Tags

, ,

Storytelling is hot, helemaal in opkomst. Vaak wordt hierbij gedacht aan geregisseerde verhalen voor reclame- of marketingcampagnes. Maar storytelling is meer dan dat.

Je hoeft geen grote organisatie te zijn om gebruik te maken van verhalen. Sterker nog, ook medewerkers van die organisaties kunnen verhalen heel goed gebruiken om zich te profileren in het bedrijf. Vaak wordt dat onbewust gedaan. Een mens vertelt namelijk de hele dag door verhalen. Over hoe het weekend is geweest, over die vergadering van vorige week of dat ene verhaal dat je in de wandelgangen opgevangen hebt.

Waar je echter meestal niet van bewust bent, is dat die verhalen iets over je vertellen. Wie je bent, wat je hobby’s zijn, hoe jouw normen en waarden eruit zien.

Zeurkous of slachtoffer
Als je vaak vertelt over hoe lang je nu weer moest wachten op dat koude perron tot de trein eindelijk kwam, creëer je daarmee een beeld; van jou als treinreiziger, slachtoffer van de NS, iemand met oog voor het milieu en duurzaamheid, maar wellicht ook als zeurkous, eeuwige telaatkomer en stijfkop (“ik ga echt niet vroeger mijn bed uit om een trein eerder te pakken, het ligt aan de NS, niet aan mij!”). Is dat het beeld dat je neer wilt zetten? Welke invloed heeft dat beeld op je carrièremogelijkheden en de manier waarop je collega’s en leidinggevende je benaderen?

Op het juiste moment
Stel: je wilt dat ene project gaan doen of je wilt een andere functie. Dan is het belangrijk dat je verhalen over jezelf vertelt die dat ondersteunen. Bepaal welke kwaliteiten je nodig hebt voor dat project of die nieuwe functie. Bedenk vervolgens in welke situaties jij deze kwaliteiten hebt laten zien. Bij het verbouwen van je huis of een project dat je eerder gedaan hebt?

Vertel dat verhaal op de juiste momenten aan de juiste personen. En houd het niet bij één verhaal, maar vind meerdere invalshoeken en meerdere verhalen die laten zien dat jij de geschikte persoon bent. Op het moment dat jij je verhalen gericht gaat inzetten, gaan ze voor je werken.

www.lelixxor.nl

Dit blogbericht is eerder geplaatst op www.cgmv.nl

Advertisements