Tags

, , , , , , , , , , , , ,

Onlangs bekeek ik voordat ik naar een netwerkbijeenkomst ging de sites van de andere aanwezigen. Wat me opviel en ook wel schokte eigenlijk was dat de sites zo inwisselbaar waren. Algemene teksten, weinig sprekende vormgeving; al met al weinig onderscheidend.

Het zal je niet verbazen dat er dus ook geen verhalen op de sites te vinden waren. Geen verhalen van enthousiaste medewerkers, geen verhaal van de onderneming zelf, geen verhaal over de oprichter. Sommige zzp’ers vertelden wel iets over zichzelf op hun site, maar ook zij waren op één hand te tellen. Wat een gemiste kans!

Trend: beleving is essentieel
Een goed gevoel, een beleving… het wordt steeds belangrijker. Niet alleen voor klanten, maar ook voor medewerkers. Het is belangrijk dat jij je als zzp’er of ondernemer realiseert wat jouw onderneming, je product of dienst oproept. De Rabobank ziet zeven trends voor 2013 en één daarvan is ‘Voel het verschil’. Er zijn genoeg concurrenten die dezelfde kwaliteit leveren voor een vergelijkbare prijs. Daarmee onderscheid je je dus niet meer. Je maakt het verschil in de beleving, in het gevoel dat je oproept. Dat betekent dat je een verhaal moet hebben; een echt, persoonlijk verhaal. Een verhaal dat laat zien wie je bent en waarom je doet wat je doet.

Verhalen raken mensen
Met jouw eigen verhaal kun je mensen raken. Medewerkers die graag bij je werken, omdat ze trots willen zijn op ‘hun’ bedrijf. Omdat zij werk steeds meer gaan zien als een verlengstuk van wie ze zijn. Maar ook klanten die bij jou kopen, omdat jouw visie hen aanspreekt of omdat ze zichzelf in jouw drive herkennen.

Laat jezelf zien
Een poosje geleden sprak ik met een ondernemer. Hij vertelde me over zijn bedrijf en medewerkers, over het concept en hij legde uit hoe alles werkte. Het klonk interessant en goed doordacht. Het was duidelijk en hij liet ook zien wat hij anders deed dan zijn concurrenten. Toch raakte het me niet. Wat hij vertelde waren feiten, maar de emotie was ver te zoeken in zijn verhaal. Tót ik hem vroeg waarom hij zijn bedrijf ooit was begonnen. Zijn ogen lichtten op, er kwam een twinkeling in en opeens straalde hij enthousiasme uit. Hij vertelde hoe hij was begonnen en hoe dat totáal niet werkte zoals hij had gedacht. Hoe hij vervolgens van het een in het ander rolde en toen toch vond wat hij zocht, een concept dat bij hem paste en dat klanten aansprak.

Dat verhaal raakte me wel. Ik werd er vrolijk van. Ik zag wie hij was. Hoorde dat het soms niet van een leien dakje gaat, maar dat als je doorzet je uiteindelijk komt waar je zijn wilt. Nu ik begrijp waarom hij dit doet, heb ik opeens meer vertrouwen in het concept. Ik weet uit welke passie het voortkomt. Het voelt echt en dat geeft vertrouwen.

Lef
Een verhaal gebruiken is geen marketingtruc, het is jezelf laten zien. Dat klinkt misschien simpel, maar vraagt ook om een dosis lef heb ik gemerkt. Durf jij je verhaal te vertellen?

www.lelixxor.nl

Advertisements