Tags

, , , ,

Personal branding is iets van het uiterlijk denken veel mensen. Het heeft te maken met hoe je overkomt, wat je op social media doet en hoe je site eruit ziet. Dat klopt. Maar er is meer…

Als je alleen maar bezig bent met de buitenkant, vergeet je het belangrijkste. De buitenkant kan namelijk alleen maar kloppen als hij gevoed wordt door de binnenkant. Aan een mooie lege huls heb je niets, die stort bij het minste of geringste in elkaar. Dat lijkt echter niet iedereen zich te realiseren, getuige de websites die ik vaak zie.

Mooie woorden
Mooie woorden zijn snel geschreven, maar je moet ze wel waar kunnen maken. Je kunt op je site wel zeggen dat je klantgericht bent, maar als dat vervolgens niet blijkt uit je gedrag, dan ben je weinig betrouwbaar. Je kunt wel zeggen dat je flexibel bent, maar als je eigenlijk liever niet ’s avonds of in het weekend werkt wat versta je dan precies onder flexibel?

Van binnen naar buiten
De glimmende buitenkant wordt dof als je te vaak dingen doet die in strijd zijn met wat je zegt. Als je wilt blijven stralen, moet je dingen doen die versterken wat je zegt. Dat kan alleen als wat je zegt ook daadwerkelijk bij je (onderneming) past. Dat betekent dat je eerst moet kijken wat er ‘binnen’ is. Of je nu zzp’er bent of een onderneming leidt met personeel. Wat zijn je kwaliteiten, wat onderscheidt jou van alle anderen, wat heb jij je klanten te bieden? Op welke voorwaarden wil jij werken, welke waarden vind jij belangrijk? Als je jezelf en je onderneming door en door kent, weet je ook wat je jouw klant te bieden hebt. Van binnen naar buiten dus.

Weten wie je klant is
Als het goed is weet je dan ook welke klant blij wordt van wat jij te bieden hebt. Niet iedereen is jouw klant, want je bent niet voor iedereen van toegevoegde waarde. Niet iedereen kiest voor jou. Als je weet wie jij wel kunt helpen met je product of dienst kun je je daar heel gericht mee bezighouden. Ook dat is personal branding. Weten wie je bent en voor wie.

Zaken doen met mensen
Pas als je dat allemaal scherp hebt, komen de uiterlijke zaken aan bod. Pas dan kun je een site maken die klanten echt aanspreekt. Zomaar een tekstje schrijven met mooie woorden? Alsjeblieft niet dus! Laat (ook) met je site zien wie je bent en wat jou anders maakt. Dat is wat (potentiële) klanten willen: zaken doen met mensen, niet met een organisatie.

www.lelixxor.nl

Advertenties