Vorige week waren we met de hele familie in een prachtig huis in de Belgische Ardennen. In dat grote huis liep iedereen de hele dag door elkaar heen. Terwijl de één aan het biljarten was, las de ander een boek. Soms verdween er iemand in de sauna, terwijl iemand anders iedereen optrommelde voor een potje tafeltennis – met een luid brullend ‘AANTREDEN’, zodat het tot in alle uithoeken van het huis te horen was.

In een organisatie gaat het eigenlijk net zo (afgezien van het brullen dan, hoop ik). Je houdt je bezig met je eigen werk en als je elkaar nodig hebt, weet je elkaar te vinden. Hoe zorg je er nu voor dat je bij al die dagelijkse bezigheden vanuit dezelfde basis werkt, zodat je weet wat je van elkaar mag verwachten? En belangrijker nog, zodat je naar klanten toe één gezicht laat zien?

Als familie heb je het dan maar makkelijk. In ons geval is duidelijk te zien dat we familie van elkaar zijn: een duidelijk gezicht naar buiten toe. Bovendien hebben we dezelfde basis en grotendeels dezelfde normen en waarden.

Niet zo ingewikkeld
Ook voor een zzp’er is het allemaal niet zo ingewikkeld. Je bent alleen en hoeft met niemand rekening te houden. Toch is het ook voor jou belangrijk om een stevige basis te hebben. Niet alleen voor later, als je misschien ooit personeel aan wilt nemen. Ook voor nu, zodat je stevig op koers blijft en niet gaat zwalken. Als je niet helemaal duidelijk hebt wat het unieke verhaal van jouw bedrijf is, kan je een heel eind uit koers zijn voordat je het merkt. Daar gaat je krachtige positionering!

Deel je verhaal
Voor een ondernemer met personeel ligt het iets anders. Je kunt natuurlijk alleen nog maar mensen aannemen die enige uiterlijke gelijkenis met je vertonen, maar belangrijker is het dat ze zich thuis voelen bij jouw normen en waarden. Waarom ben je ooit met je bedrijf begonnen en weten je medewerkers dat?

Dat betekent dat je jouw verhaal moet delen. Niet alleen met nieuwe medewerkers, maar met al je medewerkers. Nodig hen ook uit om hun verhalen te vertellen, zodat je organisatie bol staat van verhalen die laten zien wat het DNA van het bedrijf is.

Blijf sprankelen
Het delen van praktijkvoorbeelden en persoonlijke verhalen houdt het DNA levend. Dat geldt voor grotere ondernemingen én voor zzp’ers. Het houdt je bedrijf levend, je medewerkers gemotiveerd en je klanten verbonden. Een onderneming met een eigen verhaal sprankelt!

Wil je meer sprankelen als onderneming of zzp’er? Samen ontdekken we jouw verhalen. Mail naar welkom@lelixxor.nl als je wilt weten wat ik voor je kan doen.

www.lelixxor.nl

Advertenties