Tags

, , , ,

Personal branding is werk in uitvoering. Het kan in het begin even tijd kosten om tot een personal brand te komen die bij je past en echt uit je DNA komt. Bovendien kan het in de loop der tijd nodig zijn om hier en daar wat aan te passen. Je personal brand is namelijk een afspiegeling van wie jij bent. Jij ontwikkelt je verder en bent daardoor steeds in beweging. 

Maar gewoon maar bewegen om het bewegen, is natuurlijk niet de bedoeling. In mijn vorige blog Puzzelen met Jung schreef ik al dat je in beweging bent op weg naar je einddoel. Dus lukraak op en neer springen, zijpaadjes nemen of rondjes rennen… tsja.. aan dat soort gymnastiek heb je weinig als je dichter bij je einddoel wilt komen.

Elke witte schim volgen
Om jezelf verder te ontwikkelen moet je dus de juiste stappen nemen en kansen grijpen zodra je ze ziet. Of zoals ik het in mijn vorige blog omschreef: het witte konijn volgen. Nu had ik daar onlangs een gesprek met mijn vader over. Hij zei ‘Ja, dat witte konijn van jou, da’s heel mooi gezegd, maar hoe weet je nu dat je nou precies dát witte konijn moet volgen? Je kunt toch niet zomaar elk wit konijn achterna dat je ziet? Soms zie je mensen dingen doen waarvan je op kilometers afstand al kunt zien dat het misgaat, alleen zijzelf hebben dat niet in de gaten.’

Niet alles is wat het lijkt
Ja, dat zette me wel even aan het denken. Het eerste dat in me opkwam was ‘niet alles wat op een konijn lijkt, is ook een konijn’. Iets lijkt een kans, maar diep van binnen weet je dat het niet zo is. Duidelijk gevalletje wolf in konijnskleren. Als iedereen echter zegt dat dit de kans van je leven is, moet je wel sterk in je schoenen staan om het toch niet te doen als je twijfelt. Je moet jezelf dus heel goed kennen en goed naar dat stemmetje ergens in je luisteren om te weten of die witte schim nou een konijn is of iets anders. Een lucratieve opdracht kan een kans zijn, maar misschien past het helemaal niet bij je en moet je hem gewoon afslaan.

Dat werd bevestigd toen ik in het boek ‘De held in je eigen verhaal’ van Mieke Bouma het volgende tegenkwam:

Niet aan alle oproepen moeten of kunnen we gevolg geven. We moeten leren onderscheid te maken tussen kansen die ons geboden worden en die inspelen op een diep verlangen en anderzijds oproepen die ons meer van hetzelfde bieden (zekerheid, status) of ons zelfs in een negatieve spiraal naar beneden sleuren. … Van sommige oproepen weet je – als je eerlijk bent – dat je er geen gevolg aan moet geven, omdat de uitvoering ervan je te veel energie kost in plaats van dat het je energie oplevert.

Tegen de gevestigde orde in
Een ander antwoord kwam ik ook tegen in het boek van Mieke Bouma. Ze schrijft:

De oproep tot avontuur komt heel vaak van binnenuit. Je weet diep van binnen: het is tijd voor iets nieuws. Dit betreft geen rationele kwestie, maar een hartszaak. De keuze die je maakt, ziet er soms onverantwoordelijk en onbesuisd uit. Maar er is een stem van binnen die zegt: je moet het doen. Je kunt niet anders. Je geeft gevolg aan een innerlijke roep en die gaat soms dwars tegen de mening van de gevestigde orde in.

Dus ja, het kan voor de buitenwereld inderdaad soms lijken dat iemand een keuze maakt die volkomen verkeerd af gaat lopen, en misschien is dat soms ook zo. Dat is dan blijkbaar nodig om die persoon een stap verder te brengen in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Je leert helaas niet alleen maar door leuke dingen te doen.

Personal brand aanpassen?
Wat heb jij de afgelopen tijd geleerd? Is het nodig om daar iets mee te doen in je personal branding?

www.lelixxor.nl 

Advertenties