Tags

, , , , , ,

Wat is storytelling nou eigenlijk precies? Ok, het gaat over verhalen en waarschijnlijk ook over vertellen, maar wat kun je er nou mee als organisatie of zzp’er? Vandaag: wat kun je met storytelling?

Storytelling is het verzamelen, creëren en inzetten van verhalen in organisaties of voor zzp’ers. Of zoals het in het Storytelling Handboek omschreven wordt: het vangen, vormen en vertellen van verhalen. Storytelling is veel meer dan alleen vertellen dus!

Waardevolle inzichten
Verzamelen betekent eigenlijk niets meer dan luisteren. Luisteren naar de verhalen die in en over een organisatie verteld worden of misschien alleen maar in de hoofden van medewerkers zitten. Zzp’ers kunnen trouwens ook heel goed werken met verhalen. Verhalen geven concrete informatie over hoe mensen iets beleven en hoe je in het leven staat, als persoon en organisatie. Deze informatie geeft waardevolle inzichten, over jezelf en je organisatie.

Richting geven
Het creëren van een verhaal kan de volgende stap zijn. Let op, creëren is niet hetzelfde als verzinnen! Creëren betekent zoveel als het maken van een nieuw verhaal op basis van bestaande verhalen, zodat je één verhaal krijgt waar iedereen mee uit de voeten kan. Dat kan een corporate story zijn of een teamverhaal. Het verhaal laat zien waar je als organisatie of team voor staat. Waar kom je vandaan, waarom doe je wat je doet en waar wil je heen. Maar ook welke kernwaarden belangrijk zijn. Zo’n verhaal geeft richting.

Boodschap onthouden
Pas op het moment dat je geïnventariseerd hebt welke echte verhalen er leven in en over de organisatie (dat is ‘ongoing business’) en waar nodig een verhaal gecreëerd hebt, ga je verhalen inzetten. Je gaat ze vertellen, maar misschien ook wel verfilmen, tekenen of opschrijven. Je bekijkt waar deze verhalen je boodschap ondersteunen en versterken en op welk moment je ze het beste kunt inzetten in de in- en externe communicatie. Door verhalen te gebruiken, communiceer je op een manier die aansluit bij hoe wij als mensen ‘bedraad’ zijn. Dat maakt dat mensen je boodschap onthouden en in beweging komen.

De basis
Storytelling is dus meer dan vertellen alleen. Verhalen zijn ook meer dan een krachtig, effectief en persoonlijk communicatiemiddel. Het verhaal is de basis. Als je geen verhaal hebt over wie je bent, waar je vandaan komt en waar je heen wilt, ben je stuurloos. Verhalen geven een kijkje in de keuken, laten zien wat er goed gaat, maar ook waar verandering nodig is. Je verhalen laten zien waar je voor staat en zijn dus essentieel voor je profilering.

Kortom: storytelling gaat over het verzamelen en inzetten van echte, persoonlijke verhalen die waardevolle info en richting geven. Bovendien is storytelling een krachtige en persoonlijke manier van communiceren die ervoor zorgt dat de boodschap aankomt.

Vul de checklist in op www.lelixxor.nl om te zien of storytelling iets is voor jou.

Advertenties