Tags

, , ,

Maak je wel eens een foto? Dan weet je wat het belangrijkste is: focus! Stel je voor dat je dat niet zou doen, hoe zouden je foto’s er dan uit zien? Je drukt niet zomaar af, nee zeg! Scherpstellen, bijstellen, het juiste licht, de juiste hoek, een goede compositie… Voor goed beeld heb je focus nodig op dat kleine stukje van het geheel dat uiteindelijk je foto gaat worden.

Zo is het met personal branding ook. Als je ‘alles’ wilt doen, wordt het niet goed. Ik had ooit een klant die zelfstandig aan de slag wilde als fotograaf. “Ik vind alles leuk, dus ik wil niet kiezen”, zei ze tegen mij. “Dan ben je niet herkenbaar voor mensen, je moet echt een keuze maken als je wilt blijven ‘plakken’. Als je een foto maakt, maak je toch ook keuzes?” Tja, daar zat wat in. Toch kostte het een hoop moeite om te kiezen. Daarin is ze niet de enige.

Wat ik vaak hoor zijn opmerkingen als:
“Als ik me profileer als …, dan bellen ze me niet meer voor andere klussen.”
“Ik had een keuze gemaakt, maar toen werd ik gebeld voor een andere klus. En ja, geld is geld hè.”
“Ik vind het heel moeilijk om te kiezen. Als ik steeds hetzelfde doe, wordt het misschien wel saai.”

Beter onthouden worden
Een keuze maken is misschien wel het moeilijkste onderdeel van je personal brand. Omdat het tegennatuurlijk voelt, omdat je bang bent om ‘nee’ te moeten zeggen tegen klanten. Toch werkt het uiteindelijk zo dat je beter onthouden wordt als mensen je naam aan een bepaald iets kunnen koppelen. ‘Hij kan alles’ is zo vaag en niet concreet dat je het zo vergeet. ‘Hij heeft zich gespecialiseerd in het fotograferen van snelle auto’s’ nestelt zich ergens in je hoofd en op het moment dat je een snelle bolide voorbij ziet rijden, denk je onwillekeurig aan die persoon. Voor je omgeving is het dus een stuk makkelijker te onthouden als jij duidelijk bent in wat je doet. Dan is het ook veel makkelijker om je naam te laten vallen bij kennissen, op het werk of waar dan ook. Zo maak je van je omgeving vertegenwoordigers; ze houden oren en ogen open of er iets voor je langskomt.

Expert
Door die focus te blijven vasthouden, geduld te hebben en gewoon hetzelfde te blijven doen, verdien je uiteindelijk meer dan steeds maar hap snap een klusje te doen. Een sterke personal brand krijg je niet zomaar, dat kost tijd. Het moet tussen de oren van mensen komen dat jij je met die snelle auto’s, websites voor starters of het maken van vilten tassen bezighoudt. Uiteindelijk sta je wel te boek als de expert op dat gebied. Dat is het enige waar je je mee bezighoudt, dus je moet wel goed zijn. Een vraagje ter vergelijking: als je geopereerd moet worden aan je knie, ga je dan liever naar een arts die allerlei verschillende operaties uitvoert of naar één die gespecialiseerd is in knieoperaties?

Blijven ontwikkelen
En of het saai is, een keuze maken? Als je iets kiest wat je echt leuk vindt, wordt het niet snel saai. Als het goed is blijf je je ontwikkelen en leer je steeds dingen bij.

Kortom: focus en je klanten kiezen voor jou!

www.lelixxor.nl 

 

Advertenties