Tags

, , , ,

Succesvol ondernemen, daar heb je als zzp’er of organisatie maar drie stappen voor nodig. Onderstaand beschrijf ik deze stappen.

Werken vanuit je DNA
De klant is koning, dus lijkt het logisch om uit te gaan van je klant. Wat wil hij of zij? Ik denk niet dat dat de juiste volgorde is. Volgens mij moet je altijd bij het begin beginnen, bij jezelf dus. Van binnen naar buiten. Dat betekent dat je heel goed moet weten wie je bent als bedrijf. Je moet je eigen verhaal kennen. Waar kom je vandaan, waar wil je naartoe en waar sta je voor? Wat zijn jouw kernwaarden, je kwaliteiten en waarom doe je wat je doet? En niet in de laatste plaats: waar onderscheid jij je mee ten opzichte van je concurrenten? Of je nu werkt in een organisatie met (veel) personeel of een eenmanszaak hebt, deze vragen moet je altijd beantwoorden. In een grote organisatie betrek je uiteraard medewerkers bij dit proces, in een eenmanszaak denk je er in je eentje over na en spar je eens met iemand. Pas als je jouw kracht (her)ontdekt en van daar uit gaat werken, kun je van echt toegevoegde waarde zijn voor je klant en onderscheid je je van de concurrentie.

Ken je klant
Als je de eerste stap hebt afgerond, is het tijd voor stap twee. En dan komen we alsnog bij je klant uit. Als je blijft hangen in stap één verwordt je blik naar binnen tot navelstaren en kom je niet verder dan ‘ondernemen vanuit je DNA’. Om succesvol te ondernemen heb je stap twee en drie ook nodig. De vragen die je in deze fase beantwoordt, zijn vragen als wie is mijn klant en wat is zijn/haar probleem of behoefte. Wat vindt jouw klant belangrijk en waar kun je hem vinden? Als je de antwoorden op deze vragen hebt en je hebt de eerste stap doorlopen, dan is het een kwestie van 1 + 1 = 2 om te zien welke waarde jij kunt toevoegen voor deze klant.

Contact maken & onderhouden
De laatste stap is contact maken en onderhouden. Wat in deze fase belangrijk is, is dat je de informatie uit de vorige twee fases gebruikt om te bedenken welke communicatiemiddelen je inzet, hoe de verpakking eruit ziet en welke boodschap je wilt vertellen. Als je weet dat je klant weinig op Twitter zit, dan hoef jij daar ook weinig aandacht aan te besteden. Misschien is hij echter wel geïnteresseerd in de inhoudelijke informatie die jij in je nieuwsbrief deelt. En dan de verpakking: past jouw huisstijl, website, fotografie en ga zo nog maar even door bij wie je bent en wat je uit wilt stralen? Als dat niet zo is, werkt dat verwarrend en is de kans op een koop een stuk kleiner. Denk ook na over de boodschap die je communiceert. Wil je het hebben over kortingen en lage prijzen of over jouw toegevoegde waarde?

Met contact maken en onderhouden bedoel ik ook dat je regelmatig met je klant in gesprek gaat en naar zijn verhalen luistert. Die kunnen je helpen om je dienstverlening te verbeteren. Zelf verhalen vertellen is ook onontbeerlijk. Het is een prettige manier van communiceren die blijft hangen, die persoonlijk is en je gunfactor verhoogt.

www.lelixxor.nl

Advertenties