Tags

, , , , , ,

Verhalen zijn de deur tussen binnen en buiten. Oftewel je kunt verhalen gebruiken om jezelf (als persoon of als organisatie) beter te leren kennen en tegelijkertijd kun je verhalen gebruiken om jezelf te profileren. Soms kun je met één verhaal twee vliegen in één klap slaan. Het verhaal vertelt jou iets over jezelf en tegelijkertijd is het erg geschikt om je (potentiële) klanten iets over jou te vertellen. 

Laten we eerst eens kijken naar verhalen die iets over jezelf vertellen. Stel: je bent op zoek naar je kernwaarden, wat zijn de dingen die jij echt belangrijk vindt in je werk? Op welke manier wil jij werken? Je kunt ze natuurlijk gewoon verzinnen, beter nog is het om je kernwaarden te óntdekken.

Op ontdekkingsreis
Een prachtige methode om op ontdekkingsreis te gaan is het ophalen van verhalen, bij jezelf of binnen je organisatie. Denk eens na over momenten waar je trots was op je werk, of waarbij je dacht ‘Op deze manier wil ik altijd wel werken’. Schrijf deze verhalen op en analyseer ze. Wat gebeurde er? Wat deed jij? Wat zegt dit verhaal over wat jij belangrijk vindt? Je zult zien dat je kernwaarden een voor een boven komen drijven. In een organisatie zul je zien dat je verschillende verhalen ophaalt, waar echter dezelfde kernwaarden in naar voren komen. De waarden die het meest voorkomen, zijn zeer waarschijnlijk de belangrijkste waarden in je organisatie.

Behalve kernwaarden kun je natuurlijk nog veel meer ontdekken in je eigen verhalen. Je verhalen leggen je DNA bloot. Ze vertellen iets over de aanwezige kwaliteiten bijvoorbeeld of zaken die verbeterd zouden kunnen worden. Maar ook dingen die heel goed gaan en waarmee jij je onderscheidt.

Verhalen laten jou als mens zien
Dat zijn natuurlijk de eerste verhalen waar je aan denkt als je het hebt over profilering: verhalen die laten zien waarmee jij je onderscheidt. Dat zijn zeker prachtige verhalen om te vertellen. Maar ook verhalen over verbeteringen zijn zeer geschikt, of verhalen die jouw kwaliteiten laten zien. Het hangt vooral af van welke boodschap jij op een bepaald moment wilt vertellen. Je zoekt een verhaal uit dat deze boodschap ondersteunt en versterkt. Zorg er altijd voor dat het een persoonlijk verhaal is. Een verhaal dat ook laat zien welke moeilijkheden je hebt overwonnen, wat een lastig moment was of wat je echt moest verbeteren. Dat maakt je verhaal namelijk interessant en geloofwaardig. Zo’n verhaal kan nog steeds een succesverhaal zijn, als je vertelt hoe je met je moeilijkheden bent omgegaan, hoe je ze overwonnen hebt. Het laat zien hoe jij in elkaar zit en dat schept vertrouwen. Je laat jezelf zien en dat maakt dat mensen zaken met je willen doen. Klanten willen namelijk zaken doen met mensen, niet met organisaties of een logo.

www.lelixxor.nl

Advertisements