Tags

, , , , , ,

Een tevredenheidsonderzoek onder klanten of medewerkers is vaak een periodiek terugkerend iets in de vorm van een enquête. Uit de antwoorden wordt dan de conclusie getrokken wat goed gaat en beter kan. Maar er is meer mogelijk dan dat…

Daar kwam ik achter toen ik onlangs mijn site controleerde om te zien of alles nog klopte. Onder het kopje ‘Dit doe ik‘ stond dat ik ook tevredenheidsonderzoeken uitvoerde. Toen ik daar nog eens goed over nadacht, was ik echter niet zo blij met deze benaming. Een tevredenheidsonderzoek is namelijk veel meer dan alleen maar een onderzoek naar hoe tevreden je klanten of medewerkers zijn.

Zoek naar verhalen
Vul de enquête aan door een kwalitatief onderzoek in de vorm van storytelling en je krijgt opeens de verhalen achter de antwoorden te horen. Een enquête alleen geeft je feitelijke informatie; door op zoek te gaan naar de verhalen achter deze feiten gaan deze leven. Je snapt waarom iemand een bepaald antwoord geeft en dat zorgt ervoor dat je beter en gerichter actie kunt ondernemen.

Meer dan de feiten
Dat is één: door in een tevredenheidsonderzoek op zoek te gaan naar verhalen krijg je niet alleen informatie over de tevredenheid, maar krijg je ook informatie over beweegredenen en oplossingsrichtingen. Daar heb je wat aan!

Klopt ‘t?
Het tweede dat een tevredenheidsonderzoek je leert is hoe het ervoor staat met jouw DNA in de praktijk. Door je oor te luister te leggen bij klanten en medewerkers ontdek je of kernwaarden echt kernwaarden zijn, of eigenlijk toch meer wenswaarden. Klopt het idee dat jij hebt over je bedrijf met hoe anderen dat ervaren? Herkennen medewerkers en klanten jouw ‘drive’ en weten ze waar je voor staat & gaat? Je krijgt verhalen te horen die over concrete gebeurtenissen vertellen. Ze laten zien in hoeverre toen werd gehandeld vanuit jouw identiteit.

Uitgebreide DNA-check
Een tevredenheidsonderzoek is dus een uitgebreide DNA-check die laat zien of je DNA zichtbaar is in alles wat je doet. Als een klant of medewerker niet tevreden over je is, kan ’t betekenen dat je onvoldoende vanuit je DNA werkt. Het kan ook betekenen dat de medewerker of klant in kwestie niet past bij wie jij bent. Misschien tijd om afscheid te nemen?

Ik zeg dus niet meer dat ik tevredenheidsonderzoeken uitvoer. Nee, ik doe een uitgebreide DNA-check door verhalen op te halen die je ook vertellen hoe tevreden je klanten en medewerkers zijn.

Wil je een uitgebreide DNA-check doen? Of misschien eerst beginnen met de snelle variant? Laat ’t weten via welkom@lelixxor.nl en we maken een afspraak!

Advertenties