Tags

, , ,

Anderhalve week geleden was ik in Krakau. Een geweldige stad die bruist van de historie. Soms ook niet zulke fijne geschiedenis, zoals de concentratiekampen, het Jodengetto en de deportaties. Gelukkig waren er ook lichtpuntjes in die tijd. Zoals Oskar Schindler die door Joden in zijn fabriek te werk te stellen vele levens redde.

In Krakau is dan ook een museum dat herinnert aan Oskar Schindler en de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog in Polen. Toen we daar een bezoek brachten, wilde één zin me niet meer loslaten. For some, war leaves no choice; for others it makes choosing a must. A small gesture can yield irreversible consequences. It can either save a life, or ruin it. In oorlogstijd wordt alles natuurlijk extra op scherp gezet, maar ook in het gewone leven zie je deze tweedeling. Er zullen altijd mensen zijn die geloven dat ze geen keuze hebben en tegelijkertijd zullen er altijd mensen zijn die dit juíst het moment vinden om keuzes te maken.

Gemene draak
Keuzes maken heeft dus weinig te maken met de situatie, maar alles met hoe je in elkaar zit. Het heeft er mee te maken of je de draak van ‘ik heb geen keus’ te lijf wilt gaan of dat je liever een paar stappen terugdoet en van een afstandje naar de draak gaat zitten kijken. ‘Zie je wel, hij is echt heel groot en gemeen. Kijk, hij spuwt vuur! Stel je voor dat ik daar had gestaan… Maar goed dat ik hier ben gaan zitten.’

Richt je energie
Keuzes maken, dat is waar personal branding over gaat. Kiezen voor je doelgroep, wat je wel en wat je niet doet. Niet alles willen zijn voor iedereen, want dan ben je voor niemand zichtbaar. Het is het moeilijkste wat er is, want het voelt alsof je andere dingen links laat liggen. Alsof je ‘nee’ zegt tegen een hele grote groep potentiële klanten. Toch maakt kiezen je leven een stuk makkelijker. Je weet waar je voor staat en waar je voor gaat. Het is duidelijk voor jezelf en dus ook voor anderen. Je kunt je tijd, aandacht en energie richten, omdat je niet meer alles hoeft te zijn voor iedereen.

Belangrijkste keuze
De belangrijkste keuze die je echter moet maken voordat je begint met nadenken over je doelgroep en wat je hen kunt bieden, is een keuze die jou en je bedrijf betreft. Werk je vanuit je DNA of niet? Ga je jouw potentieel optimaal benutten en laat je je leiden door je kernwaarden en je drijfveren of niet? De keus die je hier maakt, geeft richting aan alle andere keuzemomenten en heeft directe invloed op jouw profilering.

Het moment om te kiezen is nu!

www.lelixxor.nl

Advertisements