Tags

, , , ,

Wie ik ook spreek, ze zeggen allemaal hetzelfde: veel ondernemers hebben te weinig aandacht voor de lange termijn. Ze worden opgeslokt door de dagelijkse gang van zaken en gunnen zich geen tijd om even stil te staan bij de toekomst.

Waar staat je onderneming over vijf jaar? Waar over tien jaar? Misschien geen vragen waar je dagelijks mee bezig bent, maar wel essentieel voor de keuzes die je nu maakt.Als je wel weet waar je over een aantal jaar wilt staan, waarom daar en niet ergens anders? Hoe ga je dat doen? Hoe krijg je medewerkers mee? Hoe maak je optimaal gebruik van het aanwezige potentieel? Je wilt er niet te laat achter komen dat je een paar jaar eerder andere keuzes had moeten maken, toch?!

Om in de (nabije) toekomst niet voor problemen komen te staan, zorg je vandaag voor een stevige basis. Dat is logisch, want wie bouwt er een verdieping op z’n huis zonder te controleren of de fundering dat wel houdt?

Spijt als haren op je hoofd
Het probleem is echter dat het controleren van de fundering tijd kost. Tijd die in eerste instantie misschien weggegooid geld lijkt te zijn. Je hebt het druk genoeg met alles wat er elke dag op je af komt; brandjes blussen, nieuwe klanten vinden, bestaande klanten tevreden houden en o ja, je werk doen! Dan is het verleidelijk verder te bouwen en te groeien, zonder te onderzoeken of de basis het wel houdt. Totdat de boel in elkaar stort en je spijt hebt als haren op je hoofd. Had je nou toch maar…

Basis voor succes
Voorkom problemen en neem toch eens een kijkje bij je fundering. De fundering van je bedrijf is het DNA: waar komen we vandaan, waar zijn we sterk in, wat zijn onze kernwaarden en wat is onze stip op de horizon. Steeds weer blijkt uit onderzoek: bedrijven die zich bewust zijn van hun identiteit en daarnaar handelen presteren (financieel) beter en zijn succesvoller. Ik noem dat ‘ondernemen vanuit je DNA’. Ondernemen vanuit je DNA betekent dat je alles wat je doet toetst aan de identiteit van het bedrijf. Van het bepalen van de strategie tot aan het aannemen van personeel.

Wat doe jij deze week?
Vandaag sprak ik nog een ondernemer die het bevestigde: “Als je het hebt over identiteit, dan wordt er even gezucht. Maar als je er eenmaal mee bezig gaat, weet je weer waarom het belangrijk is en dan is het ook leuk!” Plan jij deze week een moment in om je te bezinnen op de toekomst van je bedrijf?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het scherp krijgen van je DNA? Bel of mail me voor informatie over een DNA-check.

Advertisements