Tags

, , , , , , ,

Onlangs kwam ik het filmpje ‘Secrets of success, 8 words, 3 minutes‘ tegen. Daar zitten zulke mooie elementen in die ook terugkomen in mijn ideeën over werken vanuit je DNA dat ik er vandaag graag aandacht aan besteed.

Love it
Het eerste element is passie. ‘Do it for love, not for money’ zegt Richard St. John. Doe iets wat je leuk vindt, waar je hart naar uitgaat. Beantwoord de vraag ‘waarom doe je wat je doet?’ Komt het antwoord overeen met je diepste drijfveren, dan zit je op de juiste plek. Je drijfveren laten zien waar jij blij van wordt, wanneer je voldoening ervaart en waar je voor wilt gaan.

Focus
Zonder stip op de horizon ga je zwalken. Als je niet weet wat je wilt bereiken, pak je alles aan, maar kom je uiteindelijk niet verder. Je focus hangt samen met je drijfveren. Als je weet wat jou drijft, weet je ook waar je naartoe wilt. Je weet wat jouw ideaal is en kunt daar makkelijk SMART-geformuleerde korte termijndoelen aan hangen. Aan al het andere hoef je geen aandacht te besteden. Focus helpt je efficiënt om te gaan met je tijd, energie en geld.

Goed zijn
Goed zijn, de beste zijn zelfs, kost je weinig moeite als je gebruik maakt van het aanwezige potentieel. Benut zo veel mogelijk kwaliteiten, kennis en ervaring en haal zo het beste uit jezelf.

Toegevoegde waarde
Dienstbaar zijn wordt ’t in het filmpje genoemd. Ik noem het van toegevoegde waarde zijn voor je klant. Wanneer ben je dat? Als je vanuit iets waar jij erg goed in bent een oplossing hebt voor een probleem of behoefte van jouw klant. Dat betekent twee dingen: je kent je klant en je kent jezelf. Je weet waar de zorgen van jouw klant liggen én je weet waar jouw kracht ligt (en die van de concurrent niet). Waar die twee samen komen, daar ben jij van toegevoegde waarde en daar kun jij de klant echt van dienst zijn.

Ideeën
Succesvolle bedrijven hebben de juiste balans tussen onveranderlijkheid (hun DNA) en continu in beweging zijn, met de tijd meegaan, blijkt uit onderzoek van Jim Collins (hij beschrijft dit in zijn boek Built to last). In beweging blijven vraagt om nieuwe ideeën, die je opdoet door goed om je heen te kijken, te luisteren en te voelen. Op zoek naar witte konijnen dus: kansen die van buitenaf komen of kansen die je zelf creëert. Laat je inspireren door wat er om je heen en in je eigen bedrijf gebeurt, dan borrelen de ideeën vanzelf op.

Hard werken
Succes komt je niet aanwaaien. Het is hard werken, doorzetten en doorgaan waar anderen stoppen. Dat is niet altijd even leuk. Wat maakt dat je dan toch doorgaat en niet bij de pakken neer gaat zitten? Dat lukt je alleen als je buitengewoon gemotiveerd bent, als je echt gelooft in wat je doet. En daarmee is de cirkel weer rond: doe iets waar je blij van wordt, streef je ideaal na en hard werken is opeens helemaal niet erg.

Meer lezen over succesfactoren? Lees Succesvol ondernemen in drie stappen.

www.lelixxor.nl

Advertisements