Tags

, ,

Vroeger had ik een goocheldoos. Eerlijk gezegd weet ik niet eens meer of ik hem graag wilde hebben of dat hij als een ingepakte verrassing uit de lucht viel op mijn verjaardag of met sinterklaas. Wat ik me nog wel herinner is dat er een toverstokje in de doos zat dat je langer en korter kon maken en een rood balletje dat dankzij een dubbele bodem kon verdwijnen en weer verschijnen. Magisch… ik kon toveren!

Of nou ja.. toveren. Heel goed was ik er niet in geloof ik. Maar op een of andere manier is het me altijd blijven trekken. Met goochelen maak je het onzichtbare zichtbaar en andersom. In mijn werk probeer ik vooral het eerste, het onzichtbare zichtbaar maken. Dat begon al als communicatieadviseur en later als coach. Een paar jaar geleden ontdekte ik het ultieme tovermiddel om het onzichtbare zichtbaar te maken. Storytelling!

Vol verhalen
Ja ja, verhalen. Iedereen vertelt ze, elke dag. Het zit zo in ons systeem dat bijna niemand zich dat realiseert. Als ik je nu zou vragen: ‘vertel eens een verhaal’, dan is zeer waarschijnlijk het eerste dat in je opkomt ‘ik heb helemaal geen verhaal’. Niets is echter minder waar. Iedereen zit barstensvol verhalen. Met de juiste vragen en oprechte aandacht kom je een heel eind. In al die verhalen zit ongelooflijk veel informatie. Ze laten zien hoe de verteller in elkaar zit en hoe hij iets beleeft, maar ze vertellen ook iets over de cultuur van een bedrijf, de klantvriendelijkheid of … nou ja, noem maar op.

Onzichtbaar, maar krachtig
Verhalen helpen zichtbaar maken wie de organisatie is en waar ze voor staat; ze helpen het DNA bloot te leggen. Ondernemers die willen werken vanuit hun DNA moeten dus als eerste het DNA zichtbaar maken. We zéggen wel dat we het belangrijk vinden om klantgericht te zijn, maar waar blijkt dat uit? Wordt dit ook zo beleefd? Vaak zit er een verschil tussen het zichtbare en het onzichtbare. Dan wordt er a gezegd en b gedaan. En hoewel je het onzichtbare niet kunt zien, kun je het wel voelen en ervaren. Als er iets binnen je bedrijf niet goed voelt, kan dat de boel danig belemmeren. Dan is het zaak om het onzichtbare zichtbaar te maken door te luisteren naar je eigen verhalen, die van klanten en van medewerkers, zodat je ziet waar motivatie ontbreekt of bepaalde (negatieve) ervaringen een rol spelen.

Net als Joep
Ondernemer ‘Joep’ deed dat ook. Hij wilde meer vanuit zijn DNA werken en zich krachtig profileren, maar het lukte hem niet alleen. Ik ging op zoek naar zijn verhalen. Daaruit bleek dat hij geweldig was in zijn werk, maar dat onzekerheid en perfectionisme hem parten speelden. Voor hem was dat grotendeels onzichtbaar al die tijd, maar dankzij zijn verhalen werd dat blootgelegd. Nu hij wist wat hem belemmerde, kon hij er mee aan de slag.

Welke onzichtbare krachten moet jij in jezelf of binnen je bedrijf zichtbaar maken om een stap verder te komen?

www.lelixxor.nl

Dit bericht werd eerder geplaatst op de site van B2B Contact.

Advertenties