Tags

, , , ,

Guilty pleasures, wie heeft ze niet. Eén van mijn guilty pleasures is het kijken naar CSI: die serie waarin ze elke aflevering op z’n minst één misdrijf oplossen door het bestuderen van vlekjes, voetsporen en vezels. Allerhande ingewikkeld uitziende apparaten, wattenstaafjes en oneindig veel geduld leiden uiteindelijk tot die ene persoon, de dader.

Alles wordt in het werk gezet om dna te vinden, want dan is onomstotelijk bewezen wie er wel of juist niet betrokken was bij de gruweldaad in kwestie. Een heleboel afleveringen terug was er echter een slimme dader. Hij had bleekmiddel gebruikt en zoals een CSI-medewerker opmerkte: ‘Bleek vernietigt dna, dus dat vinden we hier niet’.

Bleekmiddel
Of het echt waar is weet ik niet, maar het eerste deel van dat zinnetje is al die tijd blijven hangen. Als bleekmiddel fysiek dna vernietigt, zou er dan ook een bleek zijn dat je bedrijfs-DNA vernietigt? Zouden er dingen zijn die ervoor zorgen dat je niet meer vanuit je DNA kunt werken? Iets dat ervoor zorgt dat je niet meer authentiek en vanuit je passie aan het werk bent?

Ben je bang?
Ik denk het wel. Of nou ja, ik weet het wel zeker eigenlijk. Angst en geld. Dat zijn de twee grootste DNA-vernietigers die je je kunt voorstellen. Laat ik bij angst beginnen. Angst voor het onbekende, angst om uitgelachen te worden of niet begrepen. Angst om anders te zijn, angst voor de toekomst… Die angst zorgt ervoor dat we liever doen wat iedereen doet en niet onze eigen koers varen. Dat we liever hetzelfde doen als de concurrent dan totaal iets anders. Die angst maakt dat we liever het zekere voor het onzekere nemen en niet het risico van iets nieuws aangaan. Besef je dat je daarmee je eigenheid, je authenticiteit en je eigen DNA kapot maakt?

Korte termijn
Geld… De hypotheek moet betaald worden, de boodschappen moeten gedaan worden en medewerkers moeten hun salaris krijgen. Dan neem je alle opdrachten aan die je kunt krijgen, iedere klant is welkom. Daarbij mag je best een beetje (of veel) van je koers afwijken. Werken vanuit je DNA betekent dat je eerst scherp moet hebben wat je DNA precies is. Dat kost tijd; eigenlijk wil je daar niet in investeren en liever iets doen wat niet per se onderscheidend is, maar waar je wel nú geld mee verdient. Wie denkt aan geld, denkt vooral aan de korte termijn. Wie vanuit z’n DNA werkt, kijkt naar succes op de lange termijn.

Meer geld verdienen
Als je onderscheidend wilt zijn en een aansprekend verhaal wilt vertellen, moet je het lef hebben om vanuit je DNA te werken. Dan ga je bleekmiddelen uit de weg en ligt je focus niet op wat er mis zou kunnen gaan of op (snel) geld verdienen. Als je werkt vanuit je DNA, ga je voor werkplezier, voor toegevoegde waarde voor je klanten en voor… meer geld verdienen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bedrijven die vanuit hun DNA werken financieel beter presteren en succesvol zijn op de lange termijn.

www.lelixxor.nl

Dit bericht werd eerder geplaatst op de site van B2B Contact.

Advertisements