Tags

, , , ,

Er zijn verhalen en verhalen. Verhalen die je op het puntje van je stoel laten zitten, waar je om moet lachen of waarbij je een traantje wegpinkt. Persoonlijke verhalen en verhalen over je bedrijf – en soms zijn die twee onlosmakelijk met elkaar verweven.

Welk verhaal je ook vertelt, het is goed om drie punten in je achterhoofd te houden: wees onderscheidend, vertel een verhaal dat bij je DNA past en sluit aan bij de realiteit van dat moment.

Wees onderscheidend
Stel: je zit op een verjaardagsfeestje en je buurman heeft net een geweldig verhaal verteld. Dat kan ik ook, denk je en je vertelt precies hetzelfde verhaal. Wat gebeurt er? De overige verjaarsvisite zal je wat meewarig aankijken, ‘hmmm…. vreemd figuur’. In het zakenleven gebeurt dit echter aan de lopende band. Inwisselbare teksten op websites, oninspirerende praatjes op netwerkbijeenkomsten die je al tig keer gehoord hebt… Dat kan anders! Als je wilt blijven plakken, ga je aan de slag met wat jou en jouw bedrijf anders maakt. Je passie, datgene waar jij het beste in bent, de manier waarop je werkt. Vertel dat verhaal en wees verbaasd over de energie die dat oproept!

Passend bij je DNA
Als je een verhaal vertelt dat past bij je DNA, dan laat je iets van jezelf zien. Zo’n verhaal voelt echt aan. Doordat het een persoonlijk verhaal is, gaat zo’n verhaal niet alleen over feiten, maar ook over emotie. Dat laatste is nu juist wat nodig is om een verbinding met je gesprekspartner tot stand te brengen. Die verbinding zorgt ervoor dat je niet makkelijk vergeten wordt. Zulke verhalen zorgen dat je de juiste mensen aantrekt; om mee samen te werken, als klanten of als medewerkers. Zij herkennen zich in jouw DNA. Ga je niet anders voordoen dan je bent. Mensen voelen dat. Zo’n onwaarachtig verhaal leidt echt niet tot het gewenste resultaat. Eerder tot het tegenovergestelde.

Realiteitscheck
Een goed verhaal past bij de realiteit van dat moment. Achmea dat een massaontslag aankondigt als ‘Achmea versnelt aanpassingen in klantgerichtheid’ doet geen recht aan het gevoel en de realiteit van de eigen medewerkers. Een verhaal dat de leiding vertelt over ‘wie we zijn’ dat niet herkend wordt op de werkvloer, omdat bepaalde obstakels maar niet opgelost worden bijvoorbeeld, sluit niet aan op de realiteit. Het gevolg? Ontevredenheid. Bij zowel klanten en medewerkers als bij de leiding. Op zo’n moment wordt een verhaal een sprookje. Je bent ongeloofwaardig. Zorg er dus voor dat je verhaal een realitycheck kan doorstaan!

Kijk naar jezelf
Als je nu terugkijkt, in hoeverre paste het verhaal van 2013 bij wie je bent, waar je voor gaat en waar je voor staat? Hoe geloofwaardig en onderscheidend was je? En hoe wil je jouw verhaal vormgeven in 2014?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij  het vinden en vertellen van jouw verhalen? Mail me opwelkom@lelixxor.nl, dan kijken we waar ik van toegevoegde waarde kan zijn. 

Advertisements