Tags

, , , , , , , ,

In het laatste magazine van 2013 signaleerde De Zaak tien trends voor 2014. Eén van die trends is ‘Leiderschap: binnenkant wordt de nieuwe buitenkant’. 

De Zaak formuleert deze trend als volgt: Het nieuwe leiderschap draait om EQ, gevoel en authenticiteit. Met er gelikt uitzien komen ondernemers er niet meer in 2014. Het gaat om de inhoud. Als een ondernemer authenticiteit uitstraalt, een écht verhaal heeft, krijgen mensen gevoel bij zijn of haar bedrijf. Een product aanschaffen of een dienst inhuren is niet meer een strikt rationele beslissing voor consumenten. Er is zoveel keuze, dat ze kiezen voor iemand die ze het gunnen. U als ondernemer zult moeten zijn wie u écht bent en dat laten zien.

Waarom bent u ondernemer? Dat is de hamvraag volgens gevierd Brits reclameman Simon Sinek. De meest succesvolle bedrijven beginnen met ‘waarom’ en richten daaromheen hun organisatie in. Dus wilt u succesvol zijn, zorg dan dat u de achterliggende gedachte van uw bedrijf helder heeft en dat verhaal actief met de buitenwereld deelt. Dat motiveert om elke dag weer hard aan het werk te gaan, motiveert personeel en spreekt (potentiële) klanten aan.

Tsja… wat kan ik daar nog aan toevoegen? Dit is werken vanuit je DNA en op basis daarvan een goed verhaal vertellen.

Geweldige reis
Als je vanuit je DNA werkt, ervaar je ongelooflijk veel voldoening. Je werk geeft je energie, je hebt meer werkplezier en je bent van meer toegevoegde waarde voor je klanten. Alleen… voordat je dit in de praktijk kunt brengen, moet je tijd nemen om je DNA te ontdekken. Ontdekken waarom je doet wat je doet, waarom je ooit begonnen bent als ondernemer of organisatie. Nadenken over waar je vandaan komt en waar je naartoe wilt. En ja… dat kost tijd. Tegelijkertijd is het een geweldige ontdekkingsreis die je uiteindelijk veel meer oplevert dan dat het je kost.

Het is net als het inwerken van een nieuwe collega. Eerst kost het je tijd, maar daarna levert het je tijd op en wordt de werkdruk een stuk minder.

Goed verhaal
Als je weet hoe je DNA in elkaar zit en waar jij dus optimaal van toegevoegde waarde kunt zijn voor je klanten, dan heb je een geweldig verhaal te vertellen. Niet zomaar mooie woorden, maar een verhaal dat klopt!

Klanten weg
Helaas vinden sommige organisaties en ondernemers het eng om van de gebaande paden af te gaan en op een andere manier naar zichzelf en hun klanten te kijken. Tegen hen wil ik zeggen: pas op, mis de boot niet. De wereld is in verandering. Als je niet mee verandert, lopen je klanten straks weg.

Neem aan het begin van dit nieuwe jaar tijd voor de toekomst. Denk na over je visie en wat je wilt bereiken.

Wil jij in het nieuwe jaar van binnen naar buiten werken? Ik help je graag! Mail naar welkom@lelixxor.nl, dan maken we een afspraak.

Advertenties