Tags

, , , , ,

De meeste mensen begonnen er mee toen ze een jaar of drie, vier waren. “Waarom dan?” Geen genoegen nemen met een antwoord, maar eindeloos blijven doorvragen naar het waarom. Totdat vader of moeder er gek van wordt en zegt: “Dat is gewoon zo”. 

En later in de puberteit: “Waarom mag dat niet? Waarom moet ik zo vroeg thuis komen?” “Omdat ik het zeg” of “Daarom” zijn meestal geen bevredigende antwoorden. Er wordt uitleg verwacht (waar je dan als puber over in discussie kunt gaan).

Er is niets veranderd
Eigenlijk is er niet zoveel veranderd nu we volwassen zijn. Nog steeds zijn we op zoek naar het waarom van dingen. Zo sprak ik laatst met kopers van nieuwbouwwoningen. Stuk voor stuk gaven ze aan dat er in zo’n lang traject ongetwijfeld eens iets anders zou kunnen gaan dan gepland. Helemaal niet erg. Tenminste… als er maar uitgelegd wordt waarom het gebeurt.

Nog een voorbeeld: als je in de trein zit en de trein staat plotseling een poos stil in een weiland, dan wil je als treinreiziger graag weten waarom je niet verder rijdt.

Begrip geeft grip
Weten waarom iets gebeurt, lost het probleem niet op. Maar als weet wat de reden van iets is, kun je er (vaak) begrip voor opbrengen. Begrijpen waarom iets gebeurt, helpt je om grip te krijgen op de situatie.

Vreemd eigenlijk dat er in organisaties – bij verandertrajecten, het maken van keuzes of in contact met de klant – zo weinig verteld wordt waarom een bepaalde beslissing genomen is of een bepaalde koers ingeslagen wordt. Er wordt uitgebreid verteld over wat er gedaan moet worden, wat er van medewerkers verwacht wordt en hoe dit moet gaan gebeuren. Zo kweek je geen begrip en dus creëer je je eigen weerstand.

Soms denkt de leiding de waarom-vraag netjes te beantwoorden: “omdat het slecht gaat met het bedrijf” of “omdat we moeten voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving”. Dat is meestal niet voldoende, want die externe factoren zijn misschien wel duidelijk, maar waarom is er dan juist voor deze oplossing gekozen en niet voor die andere?

Antwoorden
De antwoorden op waarom-vragen zijn vaak te vinden in je DNA. Waarom je een bepaalde keuze maakt heeft dikwijls te maken met je bestaansreden als organisatie, waarom je doet wat je doet en met je kernwaarden. Daarnaast is een open & eerlijke communicatie onontbeerlijk. Luisteren en antwoord geven. Natuurlijk is hier een prachtige rol weggelegd voor persoonlijke verhalen. Welk persoonlijk verhaal heb jij als leider te vertellen over waarom je deze beslissing hebt genomen?

Begrip kweken doe je door aandacht te besteden aan het waarom. Pas dan maak je de weg vrij voor betrokkenheid en verbinding.

Wil jij als ondernemer of binnen je organisatie meer betrokkenheid en verbinding? Ik denk graag met je mee, dus stuur een e-mail naar welkom@lelixxor.nl.

Advertisements