Tags

, , , , , ,

Mensen houden van verhalen. Een goed verhaal neemt je mee, je zit er helemaal in en je ziet het voor je. Een goed verhaal blijft hangen, in tegenstelling tot losse informatie, feiten en gladde reclameboodschappen die het ene oor in en het andere oor uit gaan. Heb jij een goed verhaal als ondernemer?

Producten en diensten zijn vaak niet meer van elkaar te onderscheiden, wat is het verschil tussen de ene en de andere accountant? En waarom zou je je boeken in een boekwinkel kopen in plaats van op Bol.com? Wat maakt dat je kiest voor vormgever A en niet voor vormgever B? Waar het om gaat is de beleving van de klant; het product of de dienst moet aansluiten bij zijn gevoelswereld en bij wat hij belangrijk vindt. Hij moet zaken met je willen doen.

Schone taak
Daar ligt dus een schone taak als ondernemer: hoe creëer je die beleving? Hoe zorg je ervoor dat de klant met jou in zee wil gaan? Eigenlijk is het heel simpel. Je moet jouw verhaal gaan vertellen. Het verhaal van wie jij bent en waar je vandaan komt. Het verhaal van waarom je ooit begonnen bent en wat jij belangrijk vindt.

Authentiek verhaal
Het is belangrijk dat mensen in jouw verhaal kunnen geloven, dat het authentiek is. Het moet echt zijn. Past het verhaal bij jou als ondernemer? Een verzonnen verhaal is misschien grappig of leuk om aan te horen, maar het zegt niets over jou. Het zegt niets over met wie de klant in zee gaat. En dat is juist waar we met z’n allen behoefte aan hebben: echtheid, betrouwbaarheid en eigenheid. Ook voor dit jaar is dat weer een trend die voorspeld is. Jouw verhaal laat zien wie je bent. Eng misschien, maar wel heel krachtig!

Geloofwaardig
Zo’n verhaal hoeft geen halleluja-verhaal te zijn, beter van niet zelfs. Nee, je mag best vertellen waar dingen niet helemaal goed gingen of wat je moeilijk vond. Die worsteling maakt je juist geloofwaardig en interessant. Als je ook maar vertelt hoe je met die worsteling omging, hoe je het probleem uiteindelijk opgelost hebt. Een mooi voorbeeld van zo’n organisatieverhaal is dat van woningcorporatie Tiwos. Maar ook de toespraak van Peter van Uhm vind ik een geweldig voorbeeld van een persoonlijk verhaal dat laat zien waarom je het werk doet dat je doet.

Investeer als ondernemer in een goed en echt verhaal, zodat je je daarmee kunt onderscheiden van alle anderen die (ongeveer) hetzelfde doen als jij! Daarmee trek je klanten aan die zich in jou herkennen en graag zaken met je willen doen.

www.lelixxor.nl

Dit blogbericht werd eerder gepubliceerd op B2B Contact.

Advertenties