Tags

, , , ,

Onlangs werd me gevraagd om een marketingplan te beoordelen. In dat plan was een SWOT-analyse opgenomen, een analyse van de sterke & zwakke punten van de organisatie en de kansen & bedreigingen. In die SWOT-analyse was er iets dat me trof…

De opsteller van het plan schreef namelijk: “we zijn heel goed in out-of-the-box-denken, maar buiten de gebaande paden handelen daar zijn we helaas wat minder goed in”. Deze organisatie is vast niet de enige waar denken en doen niet helemaal synchroon lopen. Het maken van een plan en het uitvoeren ervan zijn blijkbaar twee verschillende dingen.

En… actie!
Zo kun je als zzp’er heel goed bedenken waarom ze jou moeten hebben voor een bepaalde opdracht, maar als je het niet goed weet te vertellen heb je een probleem. Als je als organisatie in een heisessie geweldige plannen bedenkt, maar niet weet hoe je tot uitvoering moet overgaan (of het misschien toch niet durft) kom je niet tot andere resultaten.

Als je resultaat wilt zien, móet je actie ondernemen. Het is niet voldoende om je DNA (inclusief valkuilen) van haver tot gort te kennen en een prachtverhaal op de plank te hebben liggen, you have to get out there. Je moet jezelf laten zien en actie ondernemen, zodat (potentiële) klanten en nieuwe medewerkers je kunnen leren kennen.

Doe als ‘Daan’
Zoals ‘Daan’ die zijn baan kwijtraakte en besloot niet alleen te bedenken wat hij kon doen, maar het ook daadwerkelijk uit te voeren. Hij bezocht een netwerkclub waar ik lid van was en hij vroeg of we een afspraak konden maken. Zo gezegd, zo gedaan. In een leuk gesprek leerde ik hem beter kennen en ik kreeg een beeld van waar hij goed in is, wat hij belangrijk vindt en waar hij naar op zoek is. Inmiddels heb ik al twee organisaties met hem in contact gebracht die zijn kennis goed kunnen gebruiken. Dat had ik niet gedaan als Daan geen actie had ondernomen om een afspraak met mij in te plannen.

Tussen droom en daad…
Hoe komt dat nou, die kloof tussen denken en doen? Tja… als je je dromen wilt waarmaken, moet je eerst wakker worden. Je warme bed uit en met je voeten op de koude vloer; van de veilige ideeënwereld de realiteit in. Zoals Willem Elsschot al zei: “Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren”. Daar kun je je makkelijk door laten weerhouden. Niemand wordt echt blij bij de gedachte aan weerstand of lastige veranderingen.

Opstaan
Houd daarom je hoofd vooral in de wolken, met zicht op het ideaal dat je wilt bereiken; als de voeten maar stevig op de grond blijven staan. Dan kun je stappen nemen. Stappen nemen betekent dat je kunt struikelen, kunt vallen zelfs. Sterker nog, dat je zult vallen is zeer waarschijnlijk. Stappen nemen betekent ook weer opstaan. En doorgaan. Als je je hoofd in de wolken houdt en blijft geloven in jouw ideaal, dan sta je één keer meer op dan je gevallen bent. Dat is succes.

Heb jij/heeft jouw organisatie het lef én het doorzettingsvermogen z’n ideaal waar te maken?

www.lelixxor.nl

Advertisements