Tags

, , , , , ,

Afgelopen week sprak ik met een organisatie over hun verhaal. Het was een verhaal met een avontuurlijk begin en mooie successen, ondanks allerlei obstakels die ook overwonnen moesten worden. We zaten nu bij elkaar, omdat ze weer voor een obstakel stonden en deze keer wisten ze niet waar ze moesten beginnen.

In het gesprek buitelden de verhalen over elkaar heen. “Weet je nog toen….” “Oh, en weet je wat er gebeurde toen ik in 2009…” Er waren zoveel verhalen te vertellen, waar moesten ze beginnen met communiceren? Ze zagen door de bomen het bos niet meer. Sommige organisaties denken nauwelijks verhalen te hebben, deze organisatie had er te veel, leek het wel.

Boodschap
Op zo’n moment is het goed om jezelf af te vragen wat je nu eigenlijk wilt overbrengen. Wat is je boodschap? Als je weet wat je wilt vertellen, kun je veel makkelijker bepalen welk verhaal daar wel en welk verhaal er niet bij past. Veel verhalen vallen dan vanzelf af.

Aan de hand
Daarnaast is het van belang aan wie je het verhaal wilt vertellen. Hoe ziet je doelgroep eruit? In dit geval is de organisatie op zoek naar nieuwe geldstromen en wil ze contact zoeken met nieuwe doelgroepen. In zo’n geval heb je een ander verhaal nodig dan wanneer je al bekend bent bij de doelgroep. Nu moet je eigenlijk bij het begin beginnen en gewoon het verhaal vertellen van hoe het allemaal begonnen is, wat je tot nu toe hebt gedaan, hoe en waarom je het gedaan hebt. Je neemt ze als het ware aan de hand mee tot waar je nu bent.

Samen voor een happy end
Nu sta je voor een grote draak en je hebt nog geen idee hoe je die gaat verslaan. Je tobt en je twijfelt; je zit midden in een worsteling. Vanuit die worsteling wijs je naar de stip op de horizon, dáár wil je naartoe. Wie helpt je daar te komen en die draak te verslaan? Dat is het verhaal dat je te vertellen hebt en je vraagt de doelgroep om mee te werken aan een happy end. Zo schrijf je samen aan het verhaal; dat verbindt en creëert betrokkenheid.

www.lelixxor.nl

Advertisements