Tags

, , , ,

Stel: je kijkt vandaag naar jezelf en je situatie en je realiseert je dat er van alles aan het veranderen is. In de organisatie waar je werkt of in je eigen bedrijf, in de samenleving. Je staat als het ware aan het begin van een nieuwe reis. Je weet nog niet hoe die reis gaat verlopen, maar je weet één ding… dat is waar je naartoe wilt.

Wat je wilt bereiken, staat stevig op je netvlies gebrand. Sterker nog: in je organisatie heeft iedereen datzelfde doel voor ogen. Iedereen wil ervoor zorgen dat de klant niets merkt van alle veranderingen die gaande zijn in de zorg. Of: alle docenten zien het als hun missie om het beste uit hun leerlingen te halen. Of: iedereen is erop gebrand de beste klantenservice te bieden. Wat het einddoel ook is, de neuzen (en harten!) staan dezelfde kant op.

Storm en regen
Geen vuiltje aan de lucht, zou je zeggen. Maar… is dat zo? Want voor je er bent, moet je een hele tocht afleggen. Die reis is gaat niet over prachtig geasfalteerde wegen, maar ook over kronkelende bergpaadjes. Het is niet een reis waar de zon alleen maar schijnt en de vogels je vrolijk fluitend begeleiden. Het kan stormen, regenen, vriezen en je kunt vuurspuwende draken het hoofd moeten bieden. Hoe ga je daar met z’n allen mee om?

Vastgeketend
Het ideaal dat je met z’n allen wilt bereiken, blijft hetzelfde, maar de omstandigheden kunnen danig veranderen. Soms hebben mensen moeite met al die veranderende omstandigheden. Het lijkt alsof alles op losse schroeven staat en dat maakt dat zij zich vastketenen aan de plek waar ze staan. Toch nog een beetje zekerheid en vastheid in turbulente tijden. Het is alsof je koppig in je zomerkleren blijft lopen, terwijl de winter allang zijn intrede heeft gedaan. De kans dat je ziek wordt of op deze manier het einddoel van je reis niet haalt, is groot.

Omgaan met verandering
Zo is het ook in deze turbulente tijden. Kijk alleen maar naar de zorg. Daar verandert van alles. Gemeentes en zorgverzekeraars krijgen meer verantwoordelijkheden, de zorgkantoren minder. Dat betekent echter niet dat het ideaal van bijvoorbeeld zorginstellingen verandert, dat hun ‘drive’ anders wordt. De uitdaging is hoe je als organisatie en als medewerker vanuit je passie kunt omgaan met al die veranderingen. Wat moet er veranderen in je gedrag om toch dat einddoel te behalen?

DNA blijft hetzelfde
Je DNA – waar je voor gaat, waar je goed in bent en wie je bent – verandert niet, maar de manier waarop je daaraan uiting geeft wel! Anders haal je je einddoel niet. Als je ziet dat de meest essentiële dingen hetzelfde blijven, is het makkelijker om je aan te passen. Het gaat over het uittrekken van je zomerkleren en het aantrekken van je winterkleren, maar de persoon in die kleren blijft hetzelfde. In hoeverre is (iedereen in) jouw organisatie zich daarvan bewust?

www.lelixxor.nl

 

Advertenties