Tags

, , , , , ,

Een paar weken geleden stond ik op de beurs en sprak ik veel ondernemers en organisaties over werken vanuit je DNA. De ondernemers en (mensen van) organisaties die ik sprak die al vanuit hun DNA werkten, waren behoorlijk eensgezind over een aantal zaken. Ik noem er hier drie. Doe er je voordeel mee!

CV is niet belangrijk
“Een curriculum vitae zegt me weinig. Ik heb inmiddels geleerd dat karakter veel belangrijker is dan wat iemand aan kennis heeft. Kennis kun je bijspijkeren, karakter niet”, verwoordde een ondernemer het. Met andere woorden: organisaties die vanuit hun DNA werken kijken eerst uit welk hout een werknemer is gesneden voordat ze kijken naar welke kennis en vaardigheden hij in huis heeft. Ook als je geen medewerkers hebt, kan dit een waardevolle les zijn. Voor samenwerkingspartners geldt namelijk hetzelfde als voor werknemers. Je kunt beter samenwerken met iemand waarmee je op één lijn zit, dan met iemand die precies weet wat jij niet weet.

Het kost wat, maar dan heb je ook wat
Werken vanuit je DNA kost tijd. Nou ja, het opnieuw gaan werken vanuit je DNA kost tijd, het terugkeren naar je wortels. Het is een veranderproces dat een omslag in denken en doen vraagt van mensen. En dat gaat nu eenmaal niet ‘overnight’. Hoe groter de organisatie, hoe meer mensen, hoe meer tijd zo’n traject kost. Soms kost het je ook medewerkers. Zit het DNA echter eenmaal ingebakken, dan levert het je veel op: werkplezier, een krachtige profilering in de markt, toegevoegde waarde voor klanten, meer rendement.

Een ondernemer die ik na de beurs sprak, zei: “Elke dag komt er verschrikkelijk veel op ons af. Toch hebben we er de afgelopen jaren bewust voor gekozen om tijd in te ruimen voor ons DNA. We willen dat iedereen op dezelfde manier werkt, vanuit dezelfde drive. Soms is het moeilijk om die tijd te vinden, maar we doen dit omdat we weten dat het ons meer oplevert. Inmiddels hebben we ook afscheid genomen van een aantal mensen. Zij kwamen erachter toch niet bij onze organisatie te passen. Dat wordt inderdaad duidelijk als je het DNA als leidraad neemt. Het is jammer, maar ook goed. Zo blijven de medewerkers over die echt bij ons passen en van toegevoegde waarde zijn voor onze klanten.”

Streng zijn
Om vanuit je DNA te blijven werken, moet je streng zijn en je focus in het oog houden. “We weten inmiddels wat er gebeurt als we van ons DNA afdwalen, dan zijn we minder zichtbaar. Dat doen we dus niet meer. Twee keer per jaar zien alle franchisenemers elkaar en bespreken we wat het DNA betekent voor onze dagelijkse praktijk. Dat houdt ons scherp”, vertelde een franchisenemer. Een medewerker van een non-profit organisatie gaf aan: “We hebben zoveel kennis dat het soms verleidelijk is andere activiteiten te ontplooien. Ons management houdt echter de vinger goed aan de pols: ‘dat is niet waar we van zijn’. Het is belangrijk dat iemand in de organisatie hier op let, voor je het weet dwaal je af.” Streng zijn betekent ook: niet voor het snelle geld gaan, maar je bij elke opdracht en elke klant afvragen of in dit geval vanuit je DNA kunt werken. Als het antwoord nee is, niet doen!

Moeite met het vinden of vasthouden van je DNA? Stuur een e-mail naarwelkom@lelixxor.nl en we maken een afspraak om te bespreken wat ik in jouw organisatie kan betekenen.

www.lelixxor.nl

Advertenties