Tags

, , ,

Onze tijd is een tijd van transformatie. Steeds meer ondernemers en organisaties (maar ook individuele personen) voelen dat ze het ‘anders’ willen doen dan ze het tot nu toe gedaan hebben, soms ook anders moéten doen als ze relevant willen blijven voor hun klanten. Hoe dat anders er dan ook uitziet.

Dat betekent ook dat er veel aandacht is voor het DNA. Waar zijn we ook al weer van? Wie zijn we? Waar staan we voor? Misschien begint de transformatie eigenlijk wel bij de aandacht voor het DNA, want het helder krijgen van je DNA en daadwerkelijk gaan werken vanuit dat DNA zijn een transformatie op zich.

Op pad gaan
Iedere transformatie is een reis van de held. Je gaat als organisatie, ondernemer of individu op reis om te ontdekken wie je bent en hoe je dat in de praktijk kunt brengen. Jij bent de held in dit verhaal, de hoofdpersoon. Het is jouw keuze om op pad te gaan – of niet. Jouw keuze om die transformatie door te maken.

De reis van de held waar ik mee werk bestaat uit twaalf stappen die ik al eerder in blogs beschreven heb. Zie:
1e stap
2e stap
3e stap
4e stap
5e stap
6e stap
7e stap
8e stap
9e stap
10e stap
11e stap
laatste stap

Toch niets voor ons
Soms kun je het idee hebben dat als je op de goede weg bent, dat er dan geen draken voorbij mogen komen. Of dat alles van een leien dakje moet gaan. Helaas… ook als je de juiste stappen neemt, heb je de garantie dat er op een gegeven moment een crisis komt. ‘Zie je wel, dat werken vanuit het DNA is niets voor ons’ zou dan een reactie kunnen zijn, waarna je weer snel terug rent naar waar je vandaan komt. En uiteindelijk kom je dan geen stap verder. Zo stranden geweldige projecten en belangrijke verandertrajecten.

Verlangen
Als je doorgaat, weet je dat na de crisis bij stap 8 uiteindelijk ook het elixer bij stap 12 wacht. Maar dan moet je wel doorzetten en vertrouwen dat je beloning ligt te wachten. Een transformatie gaat niet zonder slag of stoot. Je moet er klaar voor zijn en die reis willen aangaan. En jij niet alleen, ook je medewerkers. Er moet een verlangen zijn naar het elixer. Een verlangen dat zo groot is dat je de ontberingen die je onderweg tegenkomt aan wilt gaan en je niet uit het veld laat slaan. Waar een wil is, is een weg. Voor dat je (met z’n allen) op weg gaat, moet je dus weten waar je heen wilt. Waar je wilt uitkomen. Dat moet een gedeeld lonkend perspectief zijn, anders ga je het niet redden met z’n allen; dan haken er mensen af.

Verlang jij naar meer werkplezier (binnen je organisatie), naar voldoening ervaren, van toegevoegde waarde zijn voor klanten? Dan is het wellicht tijd om op reis te gaan…

www.lelixxor.nl

Advertisements